מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

אביזרי בטיחות לחניון ולמפעל להגברת הבטיחות בדרכים

בשנים האחרונות מושם דגש רב על נושא הבטיחות ברכב. הכוונה אינה רק לבטיחות מערכות הרכב השונות או עמידה במבחני ריסוק אלא גם לבטיחות התשתיות בסביבת הדרך, בין אם על הכביש, בחניון הציבורי, במפעל וכו'.

| 12/11/15
מתוך קטגוריית מסחרי וחקלאי

אביזרי בטיחות לחניון ולמפעל להגברת הבטיחות בדרכים ומניעת תאונות

מבדיקות שנערכו בחו"ל עולה כי תאונות דרכים רבות מתרחשות דווקא בחניון הציבורי ובשטח המפעל/תפעול, מקומות בהם לכאורה כלי הרכב נעים בצורה איטית ומתונה. לאור מידע מפתיע זה נעשים מאמצים להרחיב את השימוש באביזרי בטיחות בחניונים ומפעלים והגברת המודעות לנושא בקרב קציני וממוני הבטיחות, כל אחת בתחום אחריותו.

שומר חניה פרטית לחניון

אחת הבעיות הגדולות בחניון היא נושא של תפיסת חניות בלתי מורשית. הדבר קורה גם בחניונים ציבוריים וגם בחניונים פרטיים ונוגע לא פעם לחוצפה הישראלית. חניות מסויימות בכל חניון הן או חניות פרטיות או חניות אותם שומר בעל החניה לאורחים מיוחדים או צרכים מוגדרים כגון פריקה וטעינה, ניקיון ועוד. בעבר סומנו חניות אלה בשילוט בלבד אולם הדבר לא תמיד עזר. כאשר היה צורך להשתמש בחניה גילה בעל החניה כי החניה לא שמורה לו יותר ומישהו אחר משתמש בה. מלבד תיסכול, מדובר בבעיה לוגיסטית אמיתית הגורמת לנזקים ואובדן ימי עבודה וגורמת ליצירה של בעיות בטיחות חמורות בחניון. בעיות הבטיחות יכולות להגרם עקב אילתור חניה חלופית ע"י בעל החניה שנגזלה ממנו וכן בשל ניסיונות לבצע עבודות מסויימות כגון ניקוי, פריקה או העמסה שלא כפי שתוכנן. לצורך פיתרון הבעיה קיים מוצר בשם שומר חניה אשר כפי ששמו מצביע, שומר על החניה עבור בעליה.

קיימים מספר סוגים של שומר חניה: שומר חניה ידני מתקפל, שומר חניה חשמלי עם מנוע המוזן דרך מערכת החשמל ושומר חניה סולארי שהינו מופעל חשמלית אולם אינו דורש חיבור לרשת החשמל. מניסיון של שנים ארוכות עם מגוון מוצרים, עולה ששומר חניה חשמלי הוא הנוח ביותר לשימוש שכן אינו מחייב יציאה מהרכב אולם חסרונו הגדול הוא כמות התקלות שהוא (או יותר נכון בעליו הגאים) חווים, בעיקר עקב חדירת מים למערכות החשמל שלו. המוצר האמין ביותר הוא שומר חניה ידני, כמו למשל, שומר חניה ידני של חברת TestCar, המציע שלוש נקודות עגינה לרצפה להגברת העמידות ומנגנון נעילה פשוט וקל להחלפה. לרעתו של שומר החניה הידני חשוב לציין כי כל פתיחה או סגירה שלו כרוכים ביציאה מהרכב והתכופפות – לא תמיד נוח בפרט אם יורד גשם.

פסי האטה בחניון ובמפעל וחשיבותם

מי שלמד קצת על בטיחות בדרכים יודע כי על אף שמהירות נסיעה גבוהה אינה מהווה את הגורם הראשי לתאונות דרכים, היא בהחלט יכולה להשפיע לרעה על חומרתן ולהוות גורם אשר בצירוף עם גורם אחר כגון אי שמירת מרחק או שדה ראיה לקוי, מביא לגרימתן של תאונות קשות.
פסי האטה הנם אמצעי בדוק ומוכח להפחתת מהירות נסיעה של כלי רכב בקטעי דרך בהם ניתן להתקין פסי האטה (יש לציין כי לא ניתן להתקין פסי האטה בכבישים בהם מהירות הנסיעה גבוהה מ 50 קמ"ש לערך). התקנת פסי האטה בחניון מביאה להפחת משמעותית במהירות הנסיעה בשטח החניון ובהתאם להפחתה משמעותית במספר תאונות הדרכים המתרחשות בתוך החניון. נקודה נוספת אליה יש להתיחס היא נושא הפגיעה בהולכי רגל שנפוצה מאוד בתוך חניונים. הפחתת מהירות הנסיעה עקב התקנת הפסים מסייעת גם בצמצום פגיעות אלה, בעיקר בילדים ובקשישים.

בעיה דומה קיימת בשטח המפעל, המחסן הלוגיסטי ושטחי תפעול אחרים אולם כאן מתווספת עוד בעיה: פסי האטה מגומי פשוט קורסים תחת עומס של כלי רכב כבדים כגן משאיות, מלגזות וטרקטורים, מתפוררים ונעקרים. קיימים דגמים של פסי האטה פלסטיים שיודעים להתמודד עם עומסים אלה בהצלחה ופותרים את הצורך בתחזוקה.

בעיה דומה קיימת בשטח המפעל, המחסן הלוגיסטי ושטחי תפעול אחרים אולם כאן מתווספת עוד בעיה: פסי האטה מגומי פשוט קורסים תחת עומס של כלי רכב כבדים כגן משאיות, מלגזות וטרקטורים, מתפוררים ונעקרים. קיימים דגמים של פסי האטה פלסטיים שיודעים להתמודד עם עומסים אלה בהצלחה ופותרים את הצורך בתחזוקה.

חשוב לציין כי פסי האטה תורמים באופן כללי לבטיחות בתעבורה בכל מקום בו הם מותקנים, לא רק בחניונים או מפעלים. התקנת פסי האטה ברחובות ערים ובאיזורי מגורים בפרט הנה צעד נפוץ הזוכה לאהדה מצד התושבים.

עמודים גמישים בחניון ועמודים סופגי אנרגיה במפעל

אביזר הבטיחות השלישי שכדאי לדון בו הוא עמודים גמישים לסימון. עמודי סימון גמישים מאפשרים סימון של מגוון רחב מאוד של אלמנטים בחניון כגון עמודים, גדרות הפרדה, הפרדת נתיבים, קצה חניה, סימון עמודים בחניון, שבילים להולכי רגל, שבילי פריקה והעמסה ועוד. העמודים עשויים בד"כ מפלסטיק "בעל זיכרון" החוזר לצורתו המקורית לאחר דריסה. כאשר רכב פוגע בעמוד גמיש לא נגרם לרוב נזק לעמוד או לרכב אולם הנהג שומע שפגע במשהו ומפסיק להתקדם. בנסיעה קדימה קל מאוד לנהג לראות שהוא פוגע בעמוד שכן האחרון מתחיל להתקפל.

עמודים גמישים מקובלים מאוד בחניונים של רכב פרטי ותורמים להגברת הבטיחות. באיזורים בהם נעים כלי רכב כבדים כגון טרקטורים ומלגזות, עמודים גמישים פשוט לא יעשו את העבודה. העמוד הגמיש ימעך ויתקפל והנהג בכלי הרכב הכבד כלל לא ישים לב לכך. למקרים כאלה ישנם עמודים סופגי אנרגיה העובדים בעזרת פטנט ייחודי. עמודים אלה מוצבים מסביב למכונות, מדפים, קווי יצור וכל דבר אחר בשטח המפעל או האיזור התפעולי עליו אנו מעוניינים לשמור ולהגן מפגיעת כלי רכב. בניגוד לעמודים קשיחים היצוקים ברצפה, לעמוד סופג אנרגיה יש את היכולת לספוג אנרגיה התנגשות, לבלום את כלי הרכב הכבד תו"כ כיפוף ואז לחזור למצבו המקורי מבלי להתעקם, להעקר או להשבר.

| 12/11/15