מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

תן למחשב לנהוג – על הרכב האוטונומי

מהו הרכב האוטונומי הנוסע בזכות עצמו ומהם החידושים הצפויים לנו בעזרת טכנולוגיית נהיגה זו.

מערכת קמ | 17/9/14
מתוך קטגוריית פרטי

מומחים מעריכים שעד שנת 2020 הרכבים האוטונומיים הנוסעים בכוחות עצמם כבר יהיו נגישים לציבור לרכישה, ועד 2040 הם גם יהוו כ- 75% מכלל הרכבים שעל הכביש. מה זה בעצם רכב אוטונומי, ומה הם הניצנים לרכבים אלו שאפשר לראות כבר כיום על הכבישים?

אלו המתעניינים ברכב חדש בוודאי נתקלו במגוון מערכות בטיחות חדשות שפרצו לשוק בשנים האחרונות: שיפור בלימת החירום, מערכת בקרת יציבות ועוד. לצד מערכות אלו גם מערכות נוספות המשווקות כמערכות נוחות דוגמת בקרת שיוט ומערכות עזר לחניה מתחילות לצוץ ברכבים חדשים בשוק. ריבוי המערכות האלקטרוניות המתוחכמות הופך את הרכבים שאנו נוסעים בהם כבר היום לאב טיפוס קדמון לאותו רכב אוטונומי עתידני שיצוץ בעתיד.

אלו מערכות אוטונומיות ניתן למצוא כבר היום ברכבים?

אלו מערכות אוטונומיות ניתן למצוא כבר היום ברכבים?
כבר כיום קיימות מערכות רבות ברכב הפועלות באופן אוטומטי. קחו לדוגמה את הגיר האוטומטי. גיר ידני מחייב את הנהג לקבל החלטות פעילות בזמן הנסיעה ולשנות את הדרך שבה הרכב נוסע. לחיצה על המצמד מפרידה את גלגלי השיניים, העברת מהלך משנה את יחס גלגלי השיניים ומאפשרת לרכב לתת יותר "כוח" או יותר "מהירות" בהתאם לתנאי הדרך ומהירות הנסיעה. רכב בעל תיבת הילוכים אוטומטית משחרר את הנהג מהצורך לשלוט על כל הפעולות הללו: הרכב מחליט, לגמרי לבדו, מתי יש צורך להחליף הילוך ולגמרי לבדו מבצע את רצף הפעולות המכניות המאפשרת החלפת הילוך.

מרבית הנהגים לא יחששו מאיבוד השליטה עקב המעבר לתיבת הילוכים אוטומטית, אולם עדיין קיימים לא מעט חששות להשאיר לא רק את העברת ההילוכים לשיקול הרכב אלא גם פעולות מורכבות יותר כשליטה על ההגה, הבלמים או דוושת הגז.

למרות החששות, כאשר מדובר במצבי סכנה, כבר כיום קיימת קבלה להעברת השליטה לרכב, במצבים מסוימים. רכבים חדשים מצוידים בהרבה יותר מאשר תיבת הילוכים אוטומטית. מערכת ABS, לדוגמה, היא מערכת המזהה בלימת חירום ומחליפה את פעולת הלחיצה המתמשכת ב"פמפום" הבלמים – דבר המייעל באופן ניכר את פעולתם ומונע החלקת רכבים. מערכת בקרת יציבות משלבת שליטה על הבלמים וההיגוי בכדי למנוע איבוד שליטה ברכב במצבי סכנה.

מה זה בעצם רכב אוטונומי?

כאשר מדברים על רכב אוטונומי, הדימיון הולך למקום הקיצוני ביותר: דמיינו לעצמכם רכב ללא הגה או דוושות, רכב שבו מושבים בלבד ושני כפתורים: עצור וסע. מערכות ניווט מאפשרות לרכב לדעת להיכן עליו לנסוע, מערכות חיישנים מוודאות את מצב הכביש, התנועה, מכשולים אפשריים בדרך (כולל הולכי רגל) ומצב הרכב עצמו. מערכות תקשורת, ובפרט מערכות V2V (רכב לרכב) דואגות לקבל ולמסור מידע בין רכבים סמוכים (דוגמת כיוון ומהירות), מידע המאפשר לרכב לקבל החלטה מושכלת ולהחליט האם ניתן לפנות שמאלה בבטחה? להיכנס לצומת? לשנות נתיב?

רכבים אוטונומיים כאלו כבר אינם בגדר חזון אחרית הימים. מדובר ברכבים שאב טיפוס שלהם כבר קיים וכבר הוכיחו את יכולתם להשתלב בתנועה. במאי 2014 גוגל חשפה אב טיפוס של רכב כזה, שנבנה כולו במעבדותיה. הרכב מכיל שני מושבים ומסוגל להגיע למהירויות של עד 40 קמ"ש בשלב זה, אולם הצהרת הכוונות היא לשחרר עוד מאה אבות טיפוס כדוגמתו שיוכלו להגיע גם למהירויות גבוהות מאד. רכבים מסחריים שהותאמו וצוידו כרכבים אוטונומיים (בהם נהג אנושי יכול היה להשתלט על מערכות הרכב בעת צורך) כבר הדגימו איך נוהגים בכבישי ארה"ב, מעל למיליון ק"מ – ללא תאונות.

מה היתרונות ברכבים אוטונומיים?

רכבים אוטונומיים מתהדרים בשלל שימושים מגוונים וביתרונות ניכרים על פני הרכבים להם אנו מורגלים כיום. ראשית, מדובר ברכבים בטיחותיים בהרבה יחסית לרכבים נהוגים על ידי אדם: שיקולי ניסיון, הסחות דעת, מצבי שיכרות או עייפות – כל אלו אינם קיימים כאשר הרכב הוא זה שמקבל את החלטות הנהיגה.

בנוסף, חישבו על הסצנריו הבא: אתם רוצים להגיע קרוב ככל האפשר למקום שהחניה בו קשה. רכבים אוטונומיים אינם דורשים נהג ולכן יכולים גם לנסוע לגמרי בכוחות עצמם, ללא אנשים בתוכם. הרכב יביא אותכם למקום חפצכם וימשיך בנסיעה ויחנה במקום מרוחק שבו יש חניה. כשתרצו לחזור הביתה, כל שתדרשו לעשות הוא לשרוק לרכב (או לשלוח לו הודעה, למשל) – והרכב יתניע ויבוא לאסוף אתכם בדרככם הביתה.

רכב אוטונומי חוסך לא רק בעיות חניה, אלא גם משפר את יעילות הנסיעה על הכבישים. אפשר לשמור מרחק נמוך יותר בין רכבים כיוון שמהירות התגובה של הרכב גבוהה בהרבה משל נהג אנושי. מסר שמגיע מרכבים סמוכים מאפשר התחלת נסיעה מהירה יותר בפקקים, ואפשר גם לנסוע במהירויות גבוהות. אפשר לשלוח את הילדים ברכב, בלי להיות הנהג התורן, לא לחשוש לשתות בעת בילוי חברתי, ולנצל את שעות הנסיעה לקריאה, שליחת מסרונים או התעדכנות באופן בו התנהל היום על בני המשפחה.
יתרון נוסף ברכבים אוטונומיים הוא הוזלת עלויות ביטוח רכב: כאשר כמות הגניבות והתאונות מצטמצמת, העלויות מצטמצמות בהתאם.

אז אין חסרונות?

ישנם מספר אתגרים שעדיין ניצבים בפני הרכבים האוטונומיים: חקיקה מתאימה, איבוד משרות נהיגה (כי אם משאית, מונית או אוטובוס יכולים לנהוג את עצמם – הרי לא מעט נהגים יאבדו את משרותיהם). בעיות מסוג שונה הן בעיות של מהימנות התוכנה, אבטחת מידע ופרטיות, האם נדרש בעתיד להוריד אנטי וירוס לרכבים? מה יהיה הסיכוי לפרוץ למערכות הממוחשבות של הרכבים העתידיים ולחבל בהן במזיד?

ישנם עוד אתגרים הניצבים בפני הרכבים האוטונומיים, אולם יותר משמדובר בחיסרון מדובר באתגר –אתגר איתו יהיה על יצרני הרכב האוטונומי להתמודד.

לא על גוגל לבדו

הרכבים של גוגל הם אולי הרכבים האוטונומיים הידועים ביותר, אולם הם לגמרי לא לבד בשוק. אפל מצידה גם היא החלה בתכנון פיתוח מערכות רכב אוטונומיות, תכנון שעוכב עקב מותו של סטיב גובס ז"ל. כאמור, מדובר ככל הנראה בעיכוב ולא בביטול הרעיון, ויתכן שבעתיד נראה על הכביש לא רק רכבים של גוגל אלא גם רכבי iMove חדשים תוצר שיתוף פעולה בין אפל ופולקסווגן.

רכבים אוטונומיים נמצאים היום בפיתוח גם אצל יצרניות רכב רבות: מרצדס-בנץ, ג'נרל מוטורס, ניסן, טיוטה, אאודי וולוו ועוד. מקטעי נסיעה אוטונומיים כבקרת שיוט, מערכות שמירה על נתיב ומערכות עזר לחניה כבר כיום נמצאות בשימוש ברכבים שונים.

מוקדם יותר השנה הודיעה ממשלת ארה"ב על כוונתה לאפשר ולעודד פיתוח טכנולוגיית תקשורת בין-רכבית (V2V) במטרה לצמצם עד 80% מתאונות הדרכים בארה"ב. צמצום כזה ימנע את מותם בטרם עת של יותר מ-1000 איש בשנה בארה"ב לבדה, ובארבע מדינות בארה"ב (נבאדה, קליפורניה, פלורידה ומישיגן) כבר מותרת נסיעת רכבים אוטונומיים וקיימת חקיקה התומכת בנסיעת רכבים שכאלו. השאלה העיקרית שעוד נותר לשאול היא תוך כמה זמן יהגרו רכבים אלו גם לארץ?
מערכת קמ | 17/9/14