מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

אל תשכחו לאותת - תקשורת בשפת הסימנים

אף על פי שנהגים רבים בארץ נוטים להתעלם מחובת האיתות לפני פניות, זוהי חובה חשובה מאין כמוה שכן, האיתות יכול למנוע תאונות קשות.

מערכת קמש | 9/7/14
מתוך קטגוריית פרטי

כשאנחנו נוהגים בכביש אין לנו יכולת להביע את עצמנו ולתקשר עם המשתמשים האחרים בכביש. על כן ישנם סימנים המסייעים לנו להעביר מסרים זה לזה. תמרורים, סימני דרך וכן איתות הם הכלים שלנו להביע את עצמנו, להיזהר ולהזהיר אחרים. האיתות הוא אמצעי רב חשיבות ומשמעותי מאד המסייע לנהגים האחרים, להולכי הרגל ולכל מי שמסביבנו להבין שבכוונתנו לעשות מעשה שאינו נהיגה "רגילה" בכביש ישר. למרות חשיבות זו נהגים בישראל לא מרבים לאותת. האם זה כל כך נורא? מה הן הסכנות הכרוכות בהימנעות מאיתות? האם וכיצד איתות מגן על חיינו ושומר על בטיחותנו? ואיך נגרום לפעולה הידועה גם בכינוייה "להפעיל וינקר" או "לקרוץ" להפוך חלק מתרבות הנהיגה בישראל? כל התשובות שיעזרו לכם לשמור על החיים בכביש.

מהי חובת האיתות?

מהי חובת האיתות?
תקנות התעבורה מגדירות את חובת האיתות. לפי התקנות הללו כל מי שעוצר, פונה, סוטה מהדרך או עוקף חייב באיתות. ישנם איתותים אוטומטיים כגון אור הבלם, אשר נדלק כשהנהג לוחץ על דוושת הבלם ("ברקס”) ויש כאלה שיש להפעילם. הכוונה לאיתות הידני שעל הנהג חובה להפעיל לפני כל סטייה, פניה או עצירה. על פי התקנות הללו, במידה ואורות האיתות אינם פועלים יש לאותת על ידי הוצאת היד מחוץ לחלון באופן שיסמן למשתמשי הכביש האחרים שהנכם עתידים לבצע פעולה המחייבת איתות. במקרה כזה יש להשתמש ביד שמאל שתוצא מחוץ לחלון. בחורף לא תמיד זה אפשרי. ככלל, גם לאותת באמצעות היד חייב לדעת. אם הנהג מוציא את היד מהחלון בקו אופקי עד למרפק הוא מאותת שהוא צפוי להתחיל נסיעה. אם הוא מניע את ידו מעלה ומטה הוא מאותת על כך שבכוונתו להאט או לבלום. אם הוא מסובב את היד בכיוון השעון הוא מלמד את הרואים אותו כי בכוונתו לנסוע, לסטות או לפנות שמאלה.

את האיתות יש להפעיל מספיק זמן לפני סיום הפעולה, כדי שכל משמשי הדרך יבחינו בו ויפנימו את משמעותו. לאחר השלמת הפעולה המחייבת איתות, אם איננו כבה אוטומטית (בהרבה רכבים איתות נעצר מעצמו לאחר השלמת פניה או סיבוב), יש לכבותו כדי שהמשתמשים האחרים בכביש לא יסיקו מסקנות שגויות.

מי מיישם את חובת האיתות?

חובת האיתות חלה על כל הנהגים אך למרבה הצער איננה מיושמת על ידי כל החייבים בה. על אף התקנות הברורות הקובעות את חובת האיתות לא רבים הנהגים שממלאים את הכתוב בהן. משום מה, בפועל, תקנות אלה פחות מיושמות על ידי נהגי ישראל וישנה נטייה פסולה לגמרי להפחית בחשיבותו של האיתות.

מדוע האיתות כה חשוב?

1. כי זהו אמצעי לתקשורת בין הנהגים לבין המשתמשים האחרים בדרך (נהגים אחרים, הולכי רגל).
2. משום שזוהי הדרך היחידה לתקשר ולהגיד לנהגים ולהולכי הרגל אני עומד להאט ולעצור, אני עומד לסטות, אני עומד לפנות וכדומה.
3. כי זה מציל חיים: עצם האיתות מקים חובות אצל יתר המשתמשים בכביש. כך, למשל נהג שהרכב לפניו מאותת מחויב להאט ולאפשר לרכב להשלים את הפעולה שלקראתה אותת.
4. המחשבה הבסיסית והציפייה של כל משתמש בכביש היא שאדם הנוהג ברכב ישמור על נסיעה ישרה במסלול מובנה במהירות קבועה. כל עצירה, פניה או סטייה של הרכב היא בבחינת הפתעה לנהג שמאחור, שמהצד ושמלפנים וכמובן הפתעה להולכי הרגל. בכביש – הפתעה - פעמים רבות משמעותה אסון. אסון שאם רוצים למנוע חייבים להודיע לכולם שבכוונתכם לעשות פעולה שונה ושאיננה בשגרת הדברים הטבעית על הכביש.

אז מדוע למרות האמור לעיל אין הכרה מספקת בחשיבות חובת האיתות ורבים לא ממהרים ליישמה? משום שזה עניין של תרבות. נראה כי החברה בישראל לא הפנימה את חשיבות הזהירות בדרכים לשם שמירה על בטיחות ושלום כולנו ואינם רואים באיתות כאמצעי שיבטיח את אלה. הפתרון הוא חינוך, העלאת המודעות, הסבר ואכיפה.

לפני מספר שנים רבים מהנהגים והנוסעים ברכב לא חגרו חגורת בטיחות. קמפיין שהסביר את חשיבות העניין וחינוך מגיל צעיר שהבליט את חשיבות החובה לחגור גם מאחור שינו את מצב הדברים. כיום, רבים לא ידמיינו עצמם נוסעים ברכב לא חגורים. כנראה שזהו הפתרון גם בנוגע לאיתות.

אז אנחנו התחלנו את המלאכה. ואתם שקראתם וכעת אתם מבינים את חשיבות חובת האיתות - הפיצו את הבשורה ברבים.
מערכת קמש | 9/7/14