מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

ביטוח רכב בעקבות יבוא אישי ויבוא מקביל

היבטים הקשורים לפוליסת ביטוח הרכב במקרה של יבוא אישי ויבוא מקביל

מערכת קמש | 26/3/14
מתוך קטגוריית פרטי

מדינת ישראל הינה מדינה מערבית לכל דבר, עם אזרחים בעלי מחשבה מערבית ורצון לרכוש רכבים שאינם מתאימים לסגנון של השכונה בה אנו גרים. כך ככל שהיינו רוצים להשתייך לגוש האירופאי, אנחנו עדיין נמצאים במזרח התיכון, כך שהדרך של רכבים אלינו לארץ ארוכה במיוחד ואין גבולות פתוחים המאפשרים רכישת מכונית מהמדינה השכנה והבאתה לארץ.
נוצר מצב בו לצרכן הישראלי ישנה רק אופציה אחת לרכוש רכב, והיא מהיבואן הרשמי המוכר את רכביו בסוכנויות רכב בבעלותו או באמצעות סוכנויות משנה הפזורות בכל רחבי הארץ ומנוהלות על ידי חברות פרטיות אך כפופות למחירים ולנהלים של היבואן הרשמי.
כך, למרות שישנם מספר יבואנים המייבאים מספר סוגי רכבים, נוצר למעשה במשק מונופול המורכב מיבואני הרכבים, כל קבוצת רכבים משתייכת לרמת מחירים מסוימת ולמעשה לא הייתה שום תחרות בין היבואנים להוזלת מחירים. מצב זה נמשך במשך שנים רבות, כאשר האוצר מאשים את היבואנים בחוסר תחרות, והיבואנים מאשימים את האוצר במיסוי הגבוה של הרכבים ובכך נמנעת מהם האטרקטיביות אל מול לקוחותיהם.
בשנים האחרונות הלכה והתגבשה במשרד הפנים תוכנית לפתיחת שוק הרכבים החדשים לתחרות באמצעות מתן אישורי ייבוא אישי וייבוא מקביל של רכבים. אלו שני נושאים נפרדים, אם כי משלימים זה את זה ומנסים להוביל לשינוי אמיתי בשוק הרכב החדש בישראל:

יבוא אישי

למרות שכמעט לכל אדם במדינת ישראל יש רכב פרטי, עדיין מבחינת מספרים אנו שוק קטן ביחס למדינות אחרות בעולם, ולכן יבואני הרכב נדרשים לבחון מודלים כלכליים טרם יחליטו על יבוא דגם כזה או אחר. השיקולים הכלכליים, הלגיטימיים מבחינת היבואנים, גורמים לכך שלא כל דגמי הרכבים מיובאים לארץ וישנו מחסור בעיקר ברכבי יוקרה או רכבים בעלי תכונות ספציפיות.
חוק יבוא אישי מאפשר לכל אדם לייבא כל רכב בו יחפוץ, כל עוד הוא עונה על דרישות הסף של משרד התחבורה, משלים את פעילויות המכס הנדרשות ורוכש פוליסה של סוכנות ביטוח אביב טרם עליית הרכב על הכביש. זהו שלב קריטי, שכן יש לבחור בסוכן ביטוח מקצועי שיוכל להשיג עבורכם את אשכול הרכב על פי מחירון לוי יצחק ובכך יחסוך מכם זמן וטרחה מיותרת.

בניגוד לתפיסה המקובלת, יבוא אישי אינו ערוץ השמור לעשירי ישראל המעוניינים ביבוא מכוניות יוקרה, אלא יכול לשמש גם את האזרח הקטן, המעוניין לרכוש דגם מאובזר פחות מזה הנמכר על ידי היבואן הראשי ובכך להוזיל את עלויות רכישת הרכב, חסכון שיכול להגיע גם לאלפי שקלים.

יבוא מקביל

קבוצות הרכבים ומחירי המינימום והמקסימום, לא נעלמנו מעיניו של הרגולטור ולכן בשנים האחרונות נחקק חוק שאפשר לחברות לייבא לארץ רכבים זהים ביבוא מקביל ליבואן הרשמי, הן מבחינת היצרן והן מבחינת הדגם הנמכר בארץ.
חוק זה היה אמור לפתוח את שוק המכוניות ולהוזיל באופן משמעותי את מחירי הרכבים החדשים, ואכן עם פתיחתן של סוכנויות הרכב החדשות הובטח לנו כי מחירים יחתכו בעשרות אחוזים, אך בפועל שוק הרכב לא הזדעזע וגם היבואנים החדשים החלו משננים את המנטרה של המיסוי והמכסים הגבוהים ביבוא רכבים לישראל.
במקרה זה נושא הביטוח קל יותר, מכיוון שהרכבים מיובאים באופן מסודר על פי הנחיות משרד התחבורה ולכן חברות הביטוח השונות, כמו אביב ביטוחים יודעות כיצד להתמודד באספקת פוליסות ביטוח.

נראה כי משרד האוצר עשה כל שביכולתו בכדי להוזיל את מחירים הרכבים החדשים, אך ללא הוזלה משמעותית של נטל המס על יבוא רכבים חדשים, לא נוכל לראות ירידה דרסטית במחירים, ולמרות הרוח החדשה הנושבת במשרדי האוצר, לא הייתי מהמר על הוזלת מכסים בטווח הזמן הקצר או הארוך, שכן מדינת ישראל לא יכולה לפגוע בפרה החולבת שלה יותר מדי.
מערכת קמש | 26/3/14