מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

כל מה שצריך לדעת על שיפורי מנוע

בניגוד למה שנהוג לחשוב, לא רק חולי הגה מתעניינים לגבי שיפורי מנוע, ובוחנים דרכים חדשות להפיק את המיטב מהרכב שלהם. מטרת השיפורים היא לשדרג את חווית הנהיגה, להתאים את הרכב לטכנולוגיה המוטורית הקיימת, ולעיתים גם לנצל צריכת דלק נכונה או לשפר את בטיחות הנסיעה.

| 23/12/13
מתוך קטגוריית פרטי

רוב כלי התחבורה המגיעים לייצור סדרתי לא מנצלים את מלוא הכוח שלהם באופן מלא. הסיבה הראשונה לכך היא קהל היעד המסתפק בנתונים בסיסיים בלבד. סיבה נוספת היא מחיר גבוה יותר של רכבים משופרים, כמו גם הצורך בתחזוקה שוטפת. מעבר לכך, יש לזכור כי הרבה תקנות זיהום אוויר, איכות סביבה וכדומה מונעות מהיצרנים להגדיל את הכוח של המנועים.

חבילת הבסיס של השיפורים

את הבסיס של שיפורי מנוע כדאי לבצע קודם כל במערכות הבאות:

א. פילטר – תפקידו של מסנן אוויר הוא להכניס רק אוויר נקי אל חלל המנוע. על המסנן להיות בעל מרווחים צרים על מנת לתפוס את המזהמים, אך בגלל אותה צפיפות מצטמצם שטח הפנים של הצינור המוביל את האוויר. עובדה זו מקשה על יניקת אוויר, ולכן גם על המנוע. הקושי לינוק אוויר גוזל כוח מהמנוע, וגורם למילוי נמוך יותר של הצילינדר בתערובת, במיוחד בסל"ד גבוה. השיפור דורש רכישה של פילטר פתוח, המסנן בטכנולוגיה מתקדמת, ומציע את אותו אחוז ניקיון. הפילטר מגדיל את זרימת האוויר אל תוך המנוע, מקל עליו לינוק אוויר, ומשפר את תגובת המצערת.

ב. דיזה – זהו חריר המוכר גם בשם JET, ותפקידו לקשר בין תא המצוף המלא בדלק אל הקרבורטור. זרימת הדלק בהשפעת תת הלחץ תלויה בגודל הדיזה, ופעולה זו גם קובעת את התערובת: דיזה גדולה מעבר יותר דלק תחת ואקום קבוע, וההיפך. לאחר שמתקינים פילטר המכניס יותר אוויר, יש לדאוג גם לכמות גדולה של דלק, וכיוון מחדש של המאייד.

ג. אגזוז – ההמלצה הכללית היא לשפר את המנוע בעזרת אגזוז זרימה חופשית. צינור פליטה כזה מפחית את הלחץ למינימום, ופולט גזים בצורה יעילה יותר. היתרון הוא עלייה משמעותית בהספק הרכב, אך החיסרון עלול להיות זיהום אוויר גדול ובעיות חוקיות.

שיפור של מנוע שתי פעימות

שיפור של מנוע שתי פעימות
בכל הנוגע אל מנוע שתי פעימות, התערובת מתבצעת בעליית הבוכנה לתוך חלל הארכובה ובפתיחת הפורטים לצורך הצילינדר. בירידת הבוכנה הלחץ מתהפך והופך חיובי, ולכן התערובת נדחסת החוצה, וחוזרת לאחר מכן בפתיחת פתחי היניקה בצילינדר.

התוצאה היא בין היתר מילוי נפחי נמוך. כדאי להשתמש בשסתום עלים הבנוי ממספר מחיצות. מחיצות אלו נפתחות בהפעלת תת לחץ מכיוון המנוע, ונסגרות בהשפעת אלסטיות החומר.

לסיכום, יש הרבה מאוד סוגים של שיפורי מנוע. סקירה זו על קצה המזלג ניתנה, על מנת לפרוש את טווח האפשרויות, להדגיש את חשיבות השמירה על הבטיחות, ולעשות סדר במערכות הבסיסיות.
| 23/12/13