מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

אחזקת קטנוע

כמה עולה להחזיק קטנוע או אופנוע, ומה צריך לעשות כדי לשמור על בטיחותינו

מערכת קמש | 11/11/10
מתוך קטגוריית דו-גלגלי

אחזקת אופנוע היא תורה בפני עצמה הכוללת מערך של כללים חוקים והמלצות חשובות שמטרתם העיקרית היא להבטיח את תקינות כלי הרכב ובכך את בטיחות הרוכב. נכון להיום קטנועים ואופנועים עדין לא יודעים לתחזק את עצמם לבד (לצערינו) ולכן כל בעל רכב דו גלגלי, חייב לדעת איך "לעזור" לקטנוע שלו להיות במיטבו ולא להזניח את הטיפולים ואת האחזקה השוטפת.

כמה עולה טסט לקטנוע?

אך קצת לפני שאנחנו נכנסים לענייני אחזקה טכנית והמשמעות שלה, ננסה להבין את המשמעותיות הכלכליות של אחזקת כלי דו גלגלי. נתחיל בבדיקה של עלויות כלליות של דמי רישוי וביטוח.
מבחן הרישוי השנתי (או בלשון העם: הטסט) יאלץ אתכם להיפרד מכמה עשרות / מאות שקלים בכל שנה ודמי האגרה תלויים בנפח המנוע של האופנוע:
עד 50 סמ"ק – 36 ש"ח
51 עד 150 סמ"ק – 134 ש"ח
151 סמ"ק ומעלה- 247 ש"ח
על המחירים האלו תצטרכו להוסיף תשלום למכון הבדיקה שנע בין 30 ל-40 ש"ח.

ביטוח:

כדי לעלות על הכביש באופן חוקי, עליכם לבטח את הכלי שלכם בביטוח חובה (לפחות). עלויות של ביטוחי הדו גלגלי עלו פלאים בשנים האחרונות.
עלות של ביטוח חובה לקטנועים עד 50 סמ"ק ינועו בסביבות 1900 ש"ח.
רכבים דו גלגליים בנפח מנוע מ-51 סמ"ק ועד 250 סמ"ק יצטרכו לשלם בסביבות 3500 ש"ח !!!
רכבים דו גלגליים בנפח מנוע של 251 סמ"ק עד 500 סמ"ק ישלמו בסביבות 4000 ש"ח
ומעל 500 סמ"ק המחירים כבר קופצים מעל 4000 ש"ח
וכל זה, אך ורק עבור ביטוח חובה בלבד.
אמנם ביטוח חובה מאפשר לכם לעלות על הכביש ולנסוע כחוק אך רצוי מאד להוסיף גם ביטוח צד ג' – למקרה שתפגעו בטעות במישהו אחר. התוספת משתנה כמובן ע"פ נתוני הנהג והכלי אך היא מסתכמת בכמה מאות שקלים שכדאי לשלם אותם.
ביטוח מקיף, יכסה אתכם כמעט מכל הכיוונים כולל נגיחה מקרנף סורר שברח מהספארי אך בשנים האחרונות חברות הביטוח העלו את מחירי הביטוח המקיף בעקבות ריבוי התאונות והגניבות, והעניין הפך יקר מאד וכמעט לא משתלם, במיוחד כאשר מדובר באופנוע / קטנוע קטן ולא יקר או בקטנוע יד שנייה שמחירו הכללי אינו גבוה.

תחזוקה מכאנית

כמו לכל רכב, גם בקטנוע ישנם טיפולים תקופתיים שצריך לבצע. טיפול תקופתי בקטנועים קטנים (125 סמ"ק) ינוע בין כל 4000 ק"מ עד 8000 ק"מ תלוי בסוג הכלי. עלות הטיפול אינה יקרה במיוחד ויכולה להסתכם בפחות מ 200 ש"ח (כולל שמן, פלאגים, ורפידות בלם תוף) חשוב להבין שבניגוד לרכב, כמעט כל בעיה קטנה בדו גלגלי הופכת במיידי לבעיה בטיחותית ועלולה לסכן חיים.
באופנועים גדולים יותר, הסיפור יכול להיות יקר יותר בעיקר אם מדובר באופנועי כביש בנפח גבוה מ-500 סמ"ק, שם כל חלף מתומחר גבוה וקשה להשיג חלפים חליפיים זולים יותר.
חשוב מאד לבדוק מידי פעם את טעינת המצבר ואת מדיד שמן המנוע (לאופנועים מקוררי שמן). אבל הכי חשוב זה לשים לב לבלמים. כיום רוב האופנועים החדשים משתמשים בבלמי דיסק המשתמשים בנוזל בלם מיוחד לעזור בבלימה. כל נזילה קטנה מנוזל הבלם, תפגע משמעותית בבלימה ובבטיחות של האופנוע.
אל תשכחו לשמן מידי פעם את השרשרת והכי חשוב.... סעו בזהירות ואל תעקפו מימין!
מערכת קמש | 11/11/10