מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

בטר פלייס

סיור במקום מלא השראה וחזון ירוק לעולם נטול דלק למכוניות

יניב כהן | 28/10/10
מתוך קטגוריית ירוק

ביקרנו בחברת בטר פלייס בכדי לבדוק מקרוב את הרנו החשמלית שאמורה להתחיל לנוע על הכבישים בשנה הקרובה. הנסיעה על הרכב, התגלתה דווקא כחלק הקטן בחוויה שספגנו במרכז המבקרים מלא החזון. כבר בכניסה למרכז המבקרים של חברת בטר פלייס בפי גלילות, אפשר היה להרגיש משהו אחר. המרכז הזה, שנבנה בתוך מיכל אגירה ענק (שמי יודע מה היה שם פעם), מציב סטנדרטים גבוהים של חווית משתמש שאינם מוכרים בעולם הרכב. הבעלים של החברה ובראשם שי אגסי המנכ"ל והמייסד, הבינו שכדי לחשמל את עולם התחבורה הישראלי, מדובר בלא פחות ממהפכה. וכדי לעשות מהפכה, צריך לטלטל ולזעזע ובעיקר להרשים.

הסרטון המדהים והמושקע שהפיקה החברה, הוקרן באולם קולנוע מהמשוכללים שנראו בארץ וסיפר לנו על התמכרות עולמית לנפט הקבור באדמתם של מדינות חשוכות שלא נמנות עם "אוהבי ישראל", על הנזק הבלתי הפיך הנגרם לעולם שלנו ועל זיהום האוויר שקוטל מיליוני אנשים בכל שנה. אחרי הצפייה בסרט ובהדרכה של מלווה הקבוצה (הסיור נערך בקבוצות) התחשק לנו לרוץ ולחבק עץ. וגם כמובן, לרכוש מכונית חשמלית ואם אפשר, אז עוד מחר.

איך אמורה לעבוד השיטה?

הבעיות הגדולות של הרכבים החשמליים מאז ייצורם (וזה קרה כבר לפני עשרות שנים) היו תמיד: טווח הנסיעה המוגבל וזמן טעינה ארוך של הסוללה (תדלוק). הרכב החשמלי של בטר פלייס אמור להספיק לנסיעה ממוצעת של 160 ק"מ בלבד בין טעינה לטעינה וגם זה, בתנאים סבירים (ללא יותר מידי עליות והאצות מופרזות) בנוסף לכך, זמן טעינה מלא של סוללת רכב היא בערך 6 שעות.

כדי להתמודד עם הבעיות האלו, חברת בטר פלייס שהיא למעשה חברה המספקת תשתית לתחבורה חשמלית, מספקת פתרון שהוא למעשה פיזור עמדות הטענה מיוחדות בכל הארץ שיאפשרו לנהג "להטעין את הרכב" (כן, כן – אכן מדובר במושג חדש) בכל רגע נתון בו הוא חונה. יתרה מכך, כדי להתגבר על בעיה של נסיעה למרחק גדול ללא צורך בעצירה להטענה, החברה מתכוונת לבנות עמדות החלפת סוללה אוטומטיות שיאפשרו לכל רכב להיכנס ל"עמדת החלפה" בה רובוט מיוחד יחליף את הסוללה הפרוקה בסוללה טעונה תוך 3 דקות ויאפשר המשך נסיעה. במרכז המבקרים אפשר לראות כיצד סוללה כזו מוחלפת בזמן אמת על מסוע אוטומטי. אכן מרשים!

לנהוג במחשב עם גלגלים

המערכת של בטר פלייס עובדת בצורה ממוחשבת ומאפשרת גישה ושליטה מלאה על כל רכב. בנוסף לכך, דרך מחשב הרכב יוכל הנהג ליצור קשר טלפוני (המותקן בתוך מחשב הרכב) עם מרכז השליטה של החברה ולקבל עזרה בניווט דרכו או במציאת מקומות להחלפת סוללה. האמת, קצת מפחיד לדעת שמישהו יודע היכן אתה בכל רגע נתון ואף לשלוט לך ברכב מרחוק, אך מצד שני, אולי יש לזה גם היבט חיובי בכך שניתן יהיה לזהות נהגים המתפרעים בכביש ולנטרל אותם בזמן.

ומה לגבי עלויות?

ובכן, טרם פורסם מה יהיה המחיר של הרכבים החשמליים בישראל וזהו פקטור מאד חשוב בשוק הישראלי, אך מה שכן ברור, שאפשרויות התשלום יהיו מגוונות, כולל שיטת הליסינג ותשלום עבור כל ק"מ שעבר הרכב. החברה תתקין לבעל הרכב עמדת הטענה ליד ביתו, וכל בעל רכב, יתחייב לדמי מנוי חודשיים ותשלום עבור שימושים עם התחייבות מינימלית של מספר שנים (בדומה לשיטה של חברות הסלולר הגובות מאיתנו תשלום עבור "זמן אוויר" ותשלום חודשי על מכשיר הטלפון).
בבטר פלייס יודעים להבטיח שהעלות הכללית של אחזקת רכב חשמלי תהיה נמוכה יותר מעלות של אחזקת רכב בנזין. אם אכן כך יהיה, יש בהחלט סיכוי טוב שהמהלך הזה יושרש ויצלח בישראל ואולי נזכה לחיות במקום קצת יותר ירוק. אך אם מחיר הרכבים ועלות האחזקה יתבררו כיקרות יותר או אפילו שוות במחיר, עתיד הפרוייקט יהיה כהווה של מכוניות ההיבריד המשווקות בארץ שגם הם הבטיחו רבות וטרם הצליחו לקיים.

מומלץ לקפוץ לבקר במרכז המבקרים של החברה בפי גלילות – הכניסה חינם
יניב כהן | 28/10/10