מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

רנו החשמלית

נסיעת מבחן קצרצרה על רנו לגונה חשמלית של בטר פלייס

יניב כהן | 27/10/10
מתוך קטגוריית ירוק

סוף סוף אנחנו יכולים להגיד שגם אנחנו נסענו על מכונית חשמלית!
יצרנית הרכב רנו, המשתפת פעולה עם חברת בטר פלייס הישראלית, הביאה לארץ כמה דגמי מכוניות מוכרות שהוסבו למכונית חשמלית במטרה לגרום לנו, העם היושב בציון, להבין שישנה אפשרות אחרת ואולי להתחיל מכאן את המהפכה החשמלית החדשה. בעלי החזון, שי אגסי, טוען שעוד כמה שנים לא רבות, כולנו ניסע על חשמל, אך עד שזה לא יהיה בר קנייה, נמלא את חובתנו העיתונאית ונספר לכם איך היה.

איז איך זה בפנים?

איז איך זה בפנים?
על רכבים חשמליים כתבנו בעבר ואם אתם בעניין של איך זה עובד, תוכלו לקרוא בקישור הזה. אך באופן עקרוני, מדובר במנוע חשמלי גדול ששואב כוח מסוללת ליתיום נטענת וכבדה (250 ק"ג).
במבט חיצוני על הרכב, הוא נראה בדיוק כמו אותה רנו לגונה המוכרת. אך שנכנסים פנימה, מרגישים משהו מוזר. משהו מאד בסיסי שיושב לנו בתודעה, חסר. ידית ההילוכים נעלמה. גם ההנד ברקס לא קיים ומשהו מוזר קורה בלוח המכוונים. כל הדברים המוכרים והידועים שאתה יודע שתמיד תמצא בכל רכב, פתאום לא נראים כל כך טריוואלים ובאמת מי צריך ידית הילוכים שמדובר במנוע חשמלי שמייצר כוח רציף בלי תיבת הילוכים?.
לוקח קצת זמן להבין שכשיש מתחתייך סוללת ענק, אין סיבה שאלמנטים שהיו מכאניים עד כה, יישארו כך. אנחנו בעולם הדיגיטאלי ולשם מגיע גם עולם הרכב.
אולי ההפתעה הגדולה ביותר בנהיגה ברכב חשמלי היא התחושה בזמן ההנעה של הרכב. לחיצה על כפתור ה- ,ON ונדלקת נורה שמדווחת לך שהרכב מונע. וזהו! בלי סטארטר, בלי רעש, בלי אגזוז מפייח ובלי ללחוץ על הגז. בדיוק אותו רעש כאילו לחצתם על מתג הדלקת האור. שקט מופתי שמודיע לך, חביבי, ברוך הבא לעולם חדש עולם שבו התנעת הרכב לא מבריחה את הציפורים המצייצות בחוץ.

ומה לגבי הנהיגה?

בצד שמאל של לוח המכוונים מופיע מד הדומה מאד למד טורים רק עם שנתות אחרות כשה-0 מוצב באמצע ומשני הכיוונים שלו יש מספרים עולים – זהו למעשה מד טעינה שהוא סוג של "מד טורים" של המנוע החשמלי, המעיד על צריכת החשמל בכל רגע נתון. לחיצה על הדוושה, תקפיץ את המחוג למעלה ולאט לאט תרד כאשר הרכב יתייצב במהירות קבועה, ואילו בירידה או בעת בלימה, המחוג ירד מתחת ל-0 ויעיד לנו שבזה הרגע אנחנו בעצם טוענים את הסוללה.
רן, המלווה שלנו לנהיגה, אומר שההאצה היא אותו דבר בדיוק כמו אותה רנו עם מנוע בנזין, לא הייתה לנו ברירה אלא לבדוק האם יש אמת בדבריו ולחיצה על דוושת הגז אכן גורמת לרכב לזנק די מהר, אבל התחושה של ההאצה בלי הרעש המוכר של מנוע בנזין שמתגבר וזועק להחלפות הילוכים, יוצאת קצת אנמית וחסרת שיניים. אולי מבחינה מספרית מ-0 ל-100 קמ"ש הנתונים דומים, אך בהרגשה הדבר רחוק מזה. נהגים שאינם מכורים להרגשה הזו, יוכלו ליהנות מההאצה גם ללא תחושות אלו. בנוסף, יש משהו קצת מעצבן שנוהגים ברכב חשמלי המייצר כוח ללא תיבת הילוכים, ברגע שעוזבים את הרגל מהגז, הבלימה הטבעית של המנוע, חזקה בהרבה מהבלימה ברכב רגיל ומרגישה כאילו מישהו לחץ לכם על הברקס מבלי ששמתם לב. הדבר מאלץ אותך להתרגל מהר מאד למצב שבו הרגל לא ממש עוזבת את הגז אלא רק מרפה בעדינות כדי לא להרגיש את חגורת הבטיחות נלחצת.

מה לגבי הטווח?

מה לגבי הטווח?
טווח הנסיעה של רכב חשמלי היה תמיד בעייתי בכל הקשור לשיווק רכבים שכאלו באופן מסחרי וגם במקרה הזה הוא קצת בעייתי ומוגבל. הממוצע יעמוד על בערך 160 ק"מ לסוללה טעונה במלואה (תלוי באופי הנהיגה ותנאי השטח) כשזמן הטענה מלא של סוללה (מ-0 ל-100%) ינוע בסביבות 6 שעות. חברת בטר פלייס מתמקדת במתן פתרונות לבעיה הזו ועל זה תוכלו לקרוא בכתבה נפרדת.
לסיכום,
ללא ספק מדובר בחוויה אחרת שמתבטאת לא רק בשינוי תפיסת הנהיגה והתחבורה כמו שאנחנו מכירים אותה אלא גם מתלווה לתחושת מהפכה היסטורית שגורמת לאוחז בהגה להרגיש טוב יותר עם עצמו ועם הסביבה. אם יצליחו בעלי הממון והמדינה לייצר תג מחיר שווה למכוניות הבנזין, נוכל כולנו להתגאות במהפכה הישראלית הראשונה.
יניב כהן | 27/10/10