מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

בלמים בדו"ג

קצת על הברקסים ועל איך עובדת הבלימה בקטנוע / אופנוע

מערכת קמש | 24/10/10
מתוך קטגוריית דו-גלגלי

גם בשביל הידע הכללי וגם וכדי לדעת מה לקנות ואולי לזהות תקלות, הנה קצת רקע כללי על המכשירים שאמורים לעצור את האופנוע שלנו לכשנצטרך.
עולם הבלמים של רכבים דו גלגליים, מתחלק לשני סוגים עיקריים, בלמי תוף ובלמי דיסק. מה ההבדלים בינם ומה עדיף? המשיכו לקרוא.

בלמי תוף:

בלמים מסוג תוף נחשבים לעתיקי יומין בעולם הדו גלגלי אך הם יעילים ועדין נמכרים בחלק קטן מהדגמים (דווקא ברכבים אפשר למצוא אותם יותר) הם עובדים על עיקרון מכאני המעביר מתח מידית הבלם דרך כבל קטן למוט המפעיל לחץ על לרפידות שיושבות בתוך תוף עגול (דמוי סיר) שמחובר לגלגל. לא נלאה בפרטים המדוייקים על איך זה בדיוק עובד, אך בגדול כדאי לדעת שכל מכלול מכאני בכלי תחבורה, לרוב פשוט יותר לתיקון ולפיכך גם זול יותר. החסרונות של קטנועים או אופנועים המשתמשים בבלמי תוף מתבטאים בכושר בלימה נמוך יותר, כלומר, אנחנו נאלצים ללחוץ חזק יותר על הידית כדי להשיג בלימה איכותית. כיום רוב יצרני הדו גלגליים עברו להשתמש בבלם קצת יקר יותר, מסובך יותר ויעיל יותר. בלם דיסק.

בלמי דיסק:

בלמי מסוג דיסק מוצאים היום כמעט ברוב הרכבים הדו גלגליים, הבלם בנוי בצורת דיסק מפלדה קשיחה עם חורי איוורור המחובר במקביל לגלגל. על חלק מהדיסק מולבש מכלול מכני שנקרא קליפר ובתוכו רפידות מחומר קרמי בעל מקדם חיכוך גבוה. הקליפר עובד כמו צבת שנלחץ על הדיסק ובולם את הגלגל. אך בניגוד למערכת המיושנת של התוף, כאן, כאשר אנחנו לוחצים על הבלם, הפעלת הקליפר נעשית באמצעות משאבת שמן המפעילה בוכנה שמגבירה את הכוח של הלחיצה שלנו. כך למעשה ניתן להשיג כושר בלימה טוב יותר ע"י לחיצה קלה על ידית הבלם וללא הפעלת כוח פיזי רב.
כמובן שמערכת כזו יותר מורכבת לתיקון ודורשת אחזקה. לכן תמיד רצוי לבדוק את רפידות הבלם (שלפעמים נשחקות) ושאין נזילות של שמן מהמכלול. אפשר לעשות זאת לבד, או להיכנס למוסך שישמחו לרוב לעשות זאת ללא תשלום

ישנם עוד סוגים של בלמים כמו בלמים רדיאלים (המותקנים על חישוק הגלגל) אך הם נדירים ולרוב נמצא אותם באופנועים ספורטיביים מקצועיים.
מערכת קמש | 24/10/10