מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

שיתוף רכבים

באירופה וארה"ב זה הפך ללהיט, האם גם אצלנו?

מערכת קמש | 27/9/10
מתוך קטגוריית ירוק

תחשבו כמה כסף וזמן של חיפושי חנייה היינו יכולים לחסוך לולא היינו בעלים של מכונית פרטית. תוסיפו לזה את החיסכון בזיהום האוויר שנגרם מכל רכב, ונגיע למסקנה שמכונית זה לא דבר חסכוני, לא נקי, ובטח לא משתלם אבל, אחרי הכל אנחנו רוצים להגיע למקומות.
תחבורה ציבורית היא תמיד פיתרון אך לעיתים היא מסורבלת וגוזלת זמן יקר בהמתנות שונות או יקרה מידי (כשמדובר במוניות) לכן, קהילות רבות בארה"ב ואירופה החלו להשתתף באחזקת המכוניות זה נקרא car sharing ומאפשר לכל אחד מ"חברי הקהילה" להשתמש בצי הרכבים של אותה קהילה. די דומה לשירות הרכבים בקיבוץ הישראלי.

איך זה עובד?

שירות שיתוף מכוניות עובד כסוג של השכרת מכונית לפי שעה לכל מי שהינו בעל "כרטיס חבר" באחת מחברות השיתוף הללו. המכוניות מפוזרות בחניות שמורות ברחבי מרכזים עירוניים גדולים במרחק הליכה אחת מהשנייה כך שניתן להגיע לרכב מכל מקום. כרטיס מגנטי אישי, פותח את הדלת ומאפשר להתחיל בנסיעה. בסוף השימוש, יש להחזיר את הרכב לחנייה ממנה הוצא הרכב ובסוף כל חודש, ישלח אליכם חשבון עם פירוט השימושים שלכם ברכב לפי שעות השימוש והקילומטרים.

יתרונות וחסרונות:

היתרונות של שיתוף מכוניות די ברורים, ראשית מדובר בחיסכון כספי בדמי הביטוח לרכב, הוצאות טיפולים לרכב ומוסכים, קניית רכב חדש, דלק והוצאות אחרות, חיסכון שהוא לרוב גדול יותר מהשכרת רכב בחברת השכרה רגילה. בנוסף, אנשים החיים במרכזים עירוניים יחסכו לא מעט זמן בחיפושי חנייה (משימה לא פשוטה בכל עיר אירופית, אמריקאית או ישראלית) ושיתוף רכבים היא עוד שיטה להוריד את כמות הרכבים על הכביש ואת רמת זיהום האוויר שנגרם לנו.
אך יש גם כמה חסרונות בעניין, הרכבים לא תמיד זמינים ב 100% ע"פ התוכנית של החברות העסקיות המפעילות שיתוף רכבים, עלייך לתאם ולהזמין רכב מראש ולהתחייב בזמן החזרתו, דבר שיקבע אתכם במסגרת של זמן ויבטל את האפשרות לנסיעות ספונטניות. בנוסף, תצטרכו להתאים את עצמכם לתנאים של קהילת השיתוף ואם נקבע כי אסור להסיע כלבים או שאסור לעשן ברכב וכדומה, תצטרכו להתגמש ולהתאים את עצמכם.

ומה בארץ?

בארץ החלה לפעול חברת car2go המתבססת על עיקרון שיתוף המכוניות ועובדת ע"פ המודל של החברות האמריקאיות והאירופיות. ע"מ ליהנות מהשירותים עליכם להירשם כ"חברים" ולקבל כרטיס חכם שרק באמצעותו תוכלו להיכנס לרכב. התשלום מורכב מדמי מנוי חודשיים, עלות לכל שעת השכרה ועלות נוספת עבור כל ק"מ נסיעה (המחיר הכללי כולל דלק). המחירים משתנים בהתאם לסוג המנוי החודשי שבחרתם. בסוף כל חודש יגיע החיוב ישירות לביתכם ובהתחשב בעובדה שמדובר ברכבים חדשים, מדובר בעסקה לא רעה אם צריכים להשתמש ברכב מידי פעם בלבד.
האם שיטות קיבוציות שכאלו שידעה המדינה עוד בשנות השישים של חייה יעשו קמבק מהפכני בעטיפה ירוקה וחסכונית? ימים יגידו.
מערכת קמש | 27/9/10