מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

רכב חשמלי

האם רכב חשמלי הוא הפתרון של העולם להתמודד עם ההתחממות הגלובלית? כל התשובות באתר קמש.

יניב כהן | 21/9/10
מתוך קטגוריית ירוק

כבר שנים שאנחנו שומעים על חלומות ירוקים ועל רכבים שלא מזהמים את הסביבה. אבל עד כמה זה באמת כך והאם באמת נזכה לעמוד מעל איילון דרום בלי לשמוע טרטור מנוע ובלי לנשום פיח?

למרות שהמכונית החשמלית הומצאה עוד במאה הקודמת, היא מעולם לא הצליחה לעבור לפסי ייצור מסחריים משמעותיים ותמיד נדחקה לשולים. אך מאז שהפרויקט להטמעת רכב חשמלי המתוקשר של שי אגסי, בטר פלייס, זוכה לכותרות מכל עבר, נראה שהחלום הירוק מתחיל לקרום עור וגידים.

למה דווקא מכונית חשמלית?

הצורך בפתרון חלופי לדלק ניכר בכל פינה בעולם. ההתחממות הגלובלית משפיעה על כולנו (נראה שחווינו את זה על בשרנו בקיץ האחרון), זיהום האוויר המתפשט יחד עם החור באוזון שרק גדל, וגם התדלדלות מאגרי הנפט בעולם שמובילים לעלייה במחירי הדלק, כל אלה מובילים לתוצאה ברורה: בקרוב נזכה לצפות בתחילת ההיכחדות של המנוע כפי שאנחנו מכירים אותו כיום, ונראה שהמחליף הראוי יהיה המנוע החשמלי. מכונית של ניזונה מנפט, לא מזהמת (לפחות לא ישירות) והרבה יותר שקטה.

איך זה עובד?

בניגוד לרכבים היברידיים שמשתמשים במנוע חשמלי כ"מנוע עזר" למנוע הבעירה הפנימית הרגיל, הרכב החשמלי מסתמך אך ורק על מנוע חשמלי שמקבל כוח מסוללות שהם גם מצברים (צוברים חשמל). באופן שאולי קצת מפתיע, המנוע החשמלי הרבה יותר פשוט וזול לייצור מאשר מנוע הבנזין שקיים היום. אין בו מכלולים מורכבים ומערכות קירור שונות והאמינות שלו גבוהה יותר ממנוע בעירה פנימית. בנוסף לכך, הרכב החשמלי מייצר חשמל וטוען את המנוע ע"י שימוש האנרגיה שנוצרת בזמן בלימת הרכב ובסיבובי המנוע.

החסרונות של המנוע החשמלי מתבטאים בטווח נסיעה קצר בין טעינה לטעינה (150 ק"מ בערך) וזמן טעינה ארוך (בניגוד לתדלוק שלוקח מספר דקות). עיקר המאמצים של המפתחים בתחום הוא לפתור את הבעיות הללו ולהאריך כמה שיותר את טווח הנסיעה בין טעינה לטעינה.

אז מתי נזכה לראות?

זו שאלה טובה ולא בטוח שמישהו יכול להתחייב עליה. תאגידי הרכב ויצרני הנפט הגדולים הם בעלי השפעה אדירה על הפוליטיקה העולמית. כמו שזה נראה עד היום, הם לא יוותרו כל כך בקלות על לחם חוקם ועל רכבים שואבי בנזין. אך יחד עם זאת, ממשלות רבות מאמצות את הקו הירוק ומשקיעות ביזמים כמו שי אגסי ודומיו ומאפשרות בעזרת מיסוי ירוק (דוגמת חוק המיסוי הירוק שעבר בכנסת לפני שנתיים) לרכבים חשמליים לחדור לשווקים. נראה שבאמת אין פתרון אחר וזהו רק עניין של זמן עד שנזכה לראות מכוניות חשמליות בכבישי העולם כולל המכונית המעניינת הזו
יניב כהן | 21/9/10