מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

נסיעת בוץ

כמה טיפים לנסיעת שטח מלאה בבוץ

מערכת קמש | 7/9/10
מתוך קטגוריית אדרנלין

רכשתם ג'יפ או רכב 4X4 ובא לכם לבדוק את היכולות שלו ושלכם? נסיעה בבוץ היא אתגר מעניין שיכולה להיות חוויה אך יכולה גם להסתבך בקלות. לכן, כדאי שתכירו היטב את הרכב שלכם ואת הציוד שיש לקחת עימכם למקרה שתזדקקו לחילוץ כלשהו (וכנראה שתצטרכו).

נתחיל מחיפוש בוץ

בוץ טוב לטיולים כאשר הוא לא עמוק מידי. קשה מאד למצוא אותו במדבר וגם במסלולים המובילים להרים וגבעות (הזווית חושפת אבנים ומורידה סחף של בוץ לעמקים). לכן, נחפש עמקים, נחלים ומקומות נמוכים יחסית שיבטיחו לנו ביצבוץ מושלם. אזורים חקלאיים הם בדרך כלל יעדים מעולים לטיולים שכאלו. כדי ליהנות מהחלקות מבלי לפחד משקיעות כדאי לצאת לשטח לאחר גשם שירד אחרי ימים יבשים. הבוץ רדוד, חלק מאוד, ומאפשר החלקות נעימות בלי חשש משקיעות מיותרות. אך אם אתם בעניין של תרגולים של חילוצים (כמו המשוגעים לדבר באמת) כדאי שתחכו לימים גשומים מאד וצאו לשטח לאחר יומיים שלושה (ואם אפשר אז יותר) של גשם.

נהיגה בבוץ

בכל נהיגה בשטח בוצי, אחיזת הגלגלים בשטח נפגעת קשות. הרכב מחליק בקלות ונהג לא מיומן יכול בקלות רבה למצוא את עצמו נזרק מהשביל במקרה הטוב, או מחליק לכיוון עץ במקרה הפחות טוב. לכן כדאי מאד להשתמש בצמיגי שטח עם קוביות גדולות ולהוריד לחץ אוויר בצמיגים (אפילו בחצי) כדי להגדיל את שטח הפנים של הצמיג הבא במגע עם הקרקע. הקפידו על נסיעה עם גז רצוף בהילוך שני או שלישי בהתאם לכוח המנוע וביטחון הנהג ביכולותיו, ותמיד העדיפו לעצור את הרכב בירידה או בשטח מהודק דיו שימנע התחפרות בתחילת נסיעה. התחלת נסיעה היא תמיד בעייתית בגלל ההתנגדות הגדולה מקיר הבוץ אותו יש "לטפס" כדי לנסוע.
במידה ובשביל יש קוליסים (מרכבים שעברו שם בעבר) העדיפו לנסוע בתוכם כל עוד מרווח הגחון מאפשר זאת ולא נוגע באדמה. במידה ואין ברירה ויש אבנים באמצע הקוליסים סעו בזהירות מחוץ לקוליסים ונסו לא ל"הימשך" לתוכם. נפילה לתוך קוליסים גבוהים תושיב את הרכב על הבוץ עם הגלגלים באוויר ותצטרכו להתחיל לעבוד כדי לשחררו משם.
מה שלא תעשו, לעולם אל תרדו מהשבילים המסומנים, זה פוגע בסביבה ובצמחייה, בחיות הבר, בנתיבי זרימת המים ובחקלאים.

מצב הרכב, הגיר והדיפרנציאל

כשמתמודדים עם בוץ, ההילוך שישולב בתיבת ההילוכים הוא כמובן 4X4 HIGH כדי שכל הגלגלים ישתתפו במאמץ ומפני שנסיעה בבוץ מצריכה מהירות סבירה ותנופה. את הילוך הכוח (LOW) נשמור רק למצבים בהם נידרש לצאת ממצבים קיצוניים או למצבים בהם נצטרך את כל הכוח שהרכב יכול להפיק (בעיקר בעליות קשות ומורכבות).
במידה ויש ברכב אפשרות לנעילת הדיפרנציאל (ידנית או דרך כפתור ברכב) כדאי לנעול את האחורי בשבילים המצריכים סיבובים ושימוש רב בהיגוי, ולנעול גם את הקדמיים אם אתם לפני מעבר בוץ ישר ומורכב.

נהדרת להרפתקה. ולסיום
אולי הדבר החשוב ביותר בנסיעה בשטח היא קריאה נכונה של השטח, היו ערניים וחפשו את התוואי הטוב ביותר לעבור בו. הכירו היטב את הרכב שלכם ואת יכולותיו ושתסיימו את הטיול הקשיבו להמלצתנו החמה: שטפו את הרכב מכל שאריות הבוץ שיכול לגרום לחלודה ובעיות באיזון הגלגלים (בגלל בוץ שנדבק) וספרו לחבריכם על טיול הבוץ. אל תשכחו לצלם תמונות בזמן היתקעות. זו מזכרת
מערכת קמש | 7/9/10