מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

שיפוץ גיר

איך להתמודד בהצלחה עם תיקון או שיפוץ גיר שיכול להיות יקר מאד? קבל טיפים לפני שיפוץ תיבת הילוכים באתר קמש.

מערכת קמש | 22/7/10
מתוך קטגוריית פרטי

תיבת הילוכים ברכב (הגיר) אחראית על העברת הכוח שמייצר המנוע אל הגלגלים תוך כדי בחירה בהילוך המתאים לכל מהירות וכוח נדרש. למעשה זו מערכת סגורה המורכבת ממספר גלגלי זיזים ומצמדים (קלאץ') שמפרידים בינם. בסרטון הזה תוכלו לזכות בהצצה נדירה לאיך בונים גיר במפעל רכב.

כמו כל חלק ברכב גם הגיר מושפע ממספר הקילומטרים שהרכב נוסע ועם השנים נשחק ומתבלה. הבלאי מוביל להעברת הילוכים לא חלקה (מרגישים קפיצות בזמן העברת ההילוך) במקרה הטוב, חוסר אפשרות להעביר הילוכים במקרה הרע והשבתה מוחלטת של גיר שנסדק או נשבר במקרה הגרוע.

מהן האפשרויות?

במקרים כאלו יש 2 אפשרויות להחזיר את הרכב לקדמותו.

1. להחליף לגיר משומש מייבוא – לארץ מייבאים תיבות הילוכים של רכבים משומשים שהורדו מהכביש מכל מיני סיבות

2. להחליף לגיר משומש מפירוק מקומי – גם בארצנו הקטנה פועל שוק של פירוק תיבות הילוכים מרכבים שעברו תאונות והורדו מהכביש.

3. לשפץ את הגיר – מוציאים את הגיר מהרכב ומפרקים אותו לחלקיו השונים, מחליפים גלגלי שיניים, דיסקיות ואת כל שאר המכלולים כולל את "המוח" של הגיר, ומרכיבים חזרה.

באופן עקרוני, ניתן לרכוש גם גיר חדש מהיבואן אך המחיר הגבוה מאד, שעלול להגיע ליותר מ-50% מערך הרכב, הופך את העסקה ללא משתלמת בעליל.

*** אם החלטתם לקנות גיר מייבוא או מפירוק, שימו לב לאותיות המוטבעות על הגיר בחלק העליון. 3 אותיות בלועזית הם הסימון הדגם של הגיר הספציפי שאתם צריכים, לדוגמא: גיר לפולקסווגן גולף 1600 סמ"ק דומה מאד לגיר של גולף 2000 סמ"ק ואף ניתן להרכיב אותו ללא בעיות, אך הרכב יסבול מיחסי העברה לא תקינים, יאבד כוח ויאיץ את הבלאי.

החסרונות והיתרונות

כשמחליפים לגיר מייבוא, לא ניתן לדעת בוודאות כמה קילומטרים הרכב עבר ובאילו עומסים הגיר היה צריך להתמודד. על אף שאמורים לתת לכם אחריות מימאלית ל-3 חודשים על הגיר, תקלות קטנות שסמויות מהעין יכולות להפתיע גם אחרי חצי שנה ויותר. מצד שני, לרוב המחיר של תיבת הילוכים מייבוא, זול יותר מתיבת הילוכים "ישראלית" מפירוק מקומי שלעיתים כן יש אפשרות לדעת מאיזה רכב פורקה, כמה קילומטרים הרכב עבר ובמקרים מיוחדים כיאה לארצנו הקטנטונת, גם מי היה הבעלים של הרכב.

בשיפוץ גיר כבר מדובר בהיסטוריה שלכם. זה גיר שאתם יודעים מה עבר עליו וכמה קילומטרים הוא עבר בוודאות ושיפוץ איכותי יספק לכם את הגיר הטוב ביותר שאפשר להשיג (חוץ מחדש)יחד עם זאת, מעט מאד מקומות יודעים לפרק גיר לכל חלקיו ולהרכיב אותו בצורה מקצועית ותמיד יש מקום לטעות אחת קטנה שיכולה לגרור להפוך לתקלה ברבות הימים.

מחירים ועלויות

כמו במנוע, אפשר למצוא הבדלים גדולים מאד בין סוגי תיבות ההילוכים השונות. רכבים מסחריים או רכבי 4x4 ישלמו כפול ואף יותר על אותה עבודה.

לגבי רכישה של גיר מייבוא או מפירוק, ראשית שימו לב שאתם קונים ממקום מורשה ומסודר, כמו מוסך מורשה, בעל היתר למכירת תיבות הילוכים. בשוק הזה יש לא מעט סוחרים לא חוקיים וחלפים שמוברחים ממשחטות רכבים גנובים בשטחי הרשות הפלסטינית. שנית, וודאו שאתם מקבלים אחריות מלאה על הגיר (בכתב) לפחות ל-3 חודשים.

שיפוץ תיבות הילוכים לרכבים פרטיים ינוע בין 3000- 4000 ש"ח לרכבים קטנים (דייהטסו שרייד/ סיריון, סוזוקי סוויפט), 4000 – 6000 ש"ח לרכב משפחתי (פולקסווגן בורה, מאזדה 6, פורד פוקוס) ומעל ל- 10,000 ש"ח לרכבים גדולים (מיצובישי גרנדיס, מאזדה MPV שברולט אפלנדר וכדומה).

וודאו שאתם עושים את השיפוץ במוסך מורשה שבעליו בעלי ידע ורישיון מכונאי מוסמך. קחו בחשבון לפחות 5 ימי עבודה שבהם הרכב שלכם יבלה על הליפט במוסך ותצטרכו למצוא פתרון ניידות חלופי.

כתבה זו נכתבה בעזרתם האדיבה של גיל ניב ומוסך "אדמונד-עשה לי טוב"
מערכת קמש | 22/7/10