מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

אופנועי ים

קצת רקע כללי על הכלי הכי קייצי

מערכת קמש | 14/7/10
מתוך קטגוריית אדרנלין

המבלים בחופי ישראל במהלך הקיץ ודאי נתקלו לא פעם באופנוע ים ששבר את הדממה ואת רחש הגלים בצרצורי מנוע. המבטים שמקבל הרוכב מאותם האנשים הם תערובת של כעס וקינאה. רכיבה על אופנוע ים נתפסת ברוב הציבור כתענוג יקר לעשירים ואם בודקים את העניין לעומק, אפשר להבין שרוב הציבור צודק...

כמה דברים כלליים

ראשית כדאי לדעת שע"מ לרכב על אופנוע ים יש צורך ברישיון מיוחד (מגיל 16) של משרד התחבורה. יש לעבור מבחן עיוני (167 ש"ח אגרה) ומבחן מעשי (281 ש"ח אגרה) בדיוק כמו ברכב.

ניתן לקטלג את אופנועי הים לקטגוריות ע"פ מספר האנשים שהם מורשים לשאת:

- אופנועי עמידה – מיועדים בעיקר לתחרויות ומצריכים מיומנות מאד גבוהה
- אופנועים דו מושביים – המתאימים לנשיאת 2 אנשים ובעלי יכולות ספורטיביות יותר מבין אופנועי הישיבה
- אופנועים תלת מושביים – גדולים וכבדים יותר ובעלי נפח מנוע גדול המתאים גם לנשיאת סקי מים ומתאים למשפחות.
- אופנוע 4 מושבים – נדיר יחסית בישראל בעיקר כי מצריך רישיון משיט של סירה ולא של אופנוע ים.

לא לשכוח...

כדאי לקחת בחשבון גם את נושא הביטוח שע"פ החוק חייב כל בעל כלי בביטוח החובה וגם ביטוח צד ג' אך מתיר את הרוכב עצמו ללא ביטוח (לעיון בפוליסה לדוגמה לחצו כאן). ביטוח תאונות אישיות (בנפרד) הוא הביטוח היחידי שיכול לכסות את הרוכב במקרה של פציעה.
קחו בחשבון שלא מכל מקום אפשר להוריד אופנוע ים למים והחוק אוסר על נסיעה בחופי רחצה עם ג'יפים ומתיר הורדה למים רק במקומות ספציפיים. ובמקומות כאלו בדרך כלל יש טרקטור שמבצע עבורכם את ההורדה למים (בתשלום כמובן). החוק גם מגדיר במפורש את אזורי השייט המותרים לאופנועי ים. למרות שהרכיבה לכאורה בטוחה יותר לרוכב, במקרים של ים גועש, הגלים פוגעים בשדה הראייה והכלי יכול להיות מסוכן מאד באזור עם מתרחצים. (ראו מקרה אבי רן בויקיפדיה)

ונסיים בדגמים ומחירים

אם אתם חושבים לרכוש לעצמכם "צעצוע" שכזה לכבוד הקיץ, כדאי שתתכננו להיפרד מקצת כסף. מחירים של אופנועי ים חדשים יכולים להתחיל ב 60,000 ש"ח לדוגמא: סי-דו GTI 130 שמיועד למתחילים ועד ל-120,000 ש"ח לאופנועי ספורט מפוארים שמתאימים גם לשלושה רוכבים ומצוידים במנוע של 260 כ"ס (סי-דו GTX לימיטד). קחו בחשבון גם קנייה של עגלת נגרר לרכב, התקנת וו גרירה לרכב (רצוי 4X4 שלא יסתבך בחולות), עלויות שנתיות של רישיון וביטוח כולל ביטוח של הנגרר ורישוי של הנגרר וכמובן, לא מעט דלק.

כמו בכל שוק, ניתן להשיג גם אופנועי ים מיד שנייה במחירים הרבה יותר נוחים אך עם בלאי גבוה יותר.

זכרו: למרות שרכיבה על אופנוע ים בטוחה הרבה יותר מאופנוע בכביש, עדין אין זו סיבה לא להיזהר.
מערכת קמש | 14/7/10