מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

כריות אוויר

כריות אוויר הן אמצעי בטיחות מציל חיים שחשוב להכיר. כל המידע על כריות אוויר באתר קמש.

יניב כהן | 29/6/10
מתוך קטגוריית פרטי

כריות האוויר שמותקנות כיום בכל הרכבים החדשים המשווקים בארץ, הם המצאה חדשה יחסית שהותקנה לראשונה ברכבים סדרתיים בארה"ב ב-1989. ההמצאה הגאונית והחשובה פותחה במטרה למנוע פגיעות ראש קשות שנגרמו בעקבות פגיעה בהגה בשעת תאונה.

מרכיב הבטיחות ברכב הפך להיות משמעותי במהלך שנות התשעים וכיום רוב המכוניות מצוידות בלפחות 4 כריות אוויר שמפוזרות סביב תא הנוסעים, אך ישנם דגמים שסופרים גם 12 כריות אוויר ואף יותר, כמעט בכל פינה בתא הנוסעים.

איך זה עובד?

כריות האוויר מוסתרות בתוך גוף הרכב ואין אפשרות להבחין בהם מבלי לפרק את הכיסויים הפנימיים של הרכב. המנגנון מורכב משקית ניילון קשיח שמתנפחת במהירות שיא ע"י בלון גז קטן שמופעל ברגע שחיישני הכרית מזהים פגיעה ברכב. החיישנים שמותקנים בכמה נקודות ברכב, מזהים את מקור וכיוון הפגיעה ומפעילים את כרית האוויר המתאימה לסוג הפגיעה. לדוגמא: במקרה של פגיעת צד ברכב, יתנפחו כריות אוויר בצידי הרכב בלבד (במידה ומותקנים כאלה כמובן) ולא כריות האוויר שבקדמת הרכב.

מחקרים שנעשו בארה"ב הוכיחו שהימצאות כריות אוויר ברכב מקטינות את הסיכוי להיהרג בתאונה חזיתית ב-26% כל עוד הנהג והיושב לצידו חגורים בחגורת בטיחות צפו בסרטון קצר של מבחן ריסוק המתעד את פעולת כרית האוויר.

האם כריות האוויר מסוכנות?

בהתחלה חשבו הממציאים שכרית האוויר יכולה להיות תחליף הולם לחגורת הבטיחות. אך המחקרים הראו שהיעילות המקסימאלית של כרית האוויר ברכב היא רק בשילוב חגירת חגורת בטיחות ש"מקבעת" את הנוסע למושב הרכב. במספר מקרים בעבר נגרמו פציעות קשות ואף מקרי מוות בעקבות הניפוח המהיר של כרית האוויר שנגרמה ממכה קלה ולא מחייבת המציאות. לכן כיום כריות האוויר ברכב מצוידות במנגנון מיוחד שמזהה גם את עוצמת המכה ומנפח את כרית האוויר בהתאם לעוצמת המכה שמקבל הרכב: מכה קלה תגרום לחצי ניפוח ומכה חזקה תנפח את כרית האוויר למקסימום בעוצמה חזקה. המנגנון החדש של כריות האוויר אמור לפתור מקרים של פציעות בעקבות פתיחות שווא של כרית האוויר. צפו בסרטון משעשע שממחיש את הבעיה.

נטרול כרית אוויר

משפחות עם ילדים שמעוניינות להסיע את התינוק שלהם במושב הקדמי של הרכב, חייבות לנטרל את כרית האוויר. היצרנים אינם ממליצים להסיע תינוקות במנשא המחובר למושב הקדמי מפני שבעת תאונה, כרית האוויר עלולה להעיף את המנשא לאחור ולפגוע בתינוק. אך במידה ואתם לא יכולים שלא להביט בתינוק שאתם עומדים ברמזור, וודאו שנטרלתם את כרית האוויר במושב ליד הנהג. ישנם רכבים שבהם ניתן לעשות זאת לבד ע"י סיבוב מפתח הרכב במנעול ייחודי שנמצא בצד הדלת של הנוסע וברכבים אחרים יש לפנות אל מוסך מורשה ולחתום על בקשה לנטרול כרית האוויר ולשלם לא מעט כסף עבור העבודה. לכן במידה ויש לכם ילדים קטנים, כדאי לחשוב על קניית רכב עם מנגנון נטרול פשוט.

במכוניות חדשות יש כריות אוויר גם במושבים האחוריים, חשוב לנטרל גם את פעולת כריות אלו כשמסיעים תינוקות במנשאים.
יניב כהן | 29/6/10