מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

מבחני ריסוק

מהם מבחני ריסוק ברכבים ואיך הם נעשים? כל המידע אודות מבחן ריסוק לרכב באתר קמש.

מערכת קמש | 14/6/10
מתוך קטגוריית פרטי

כל יצרני הרכב מציגים את הרכבים שלהם כיום עם מדד בטיחות המורכב מ-5 כוכבים שהוא תוצאה של מבחני ריסוק שעברו הרכבים. למרות שמבחני ריסוק החלו כבר בסוף שנות השבעים בארה"ב, הם קיבלו תאוצה וחשיבות גדולה הרבה יותר לקראת סוף שנות ה-90 שגם היפנים והאירופים נכנסו לתמונה.

מהו מבחן הריסוק?

מטרת מבחני הריסוק היא בעיקר לבדוק את המיגון הפסיבי של הרכב בזמן תאונה ולחזות את סוג הפגיעות שיגרמו לנהג ולנוסעים בתרחישים שונים של תאונות דרכים. המבחן קצת שונה בין ארה"ב, יפן ואירופה ובישראל לרוב מסתכלים על המבחן האירופי כמדד הבטיחות האופטימלי.

"מבחן ריסוק", הוא למעשה סדרה של בדיקות שמדמות תאונות שונות. המבחן נעשה עם רכבים אמיתיים וחדשים שמתקבלים ממפעל הייצור, אליהם מכניסים בובות דמה המדמות גוף אדם. הבובות עשויות גומי ופלדה ושוקלות כמו אדם ממוצע. הן מחוברות לחיישני מדידת פגיעות מיוחדים שמחוברים לאזורים הרגישים והפגיעים בגוף האדם: הראש, החזה, עמוד השדרה, ברכיים וחלקי גוף פנימיים.

סוגי המבחנים

סדרת הבדיקות שנעשית מדמה תרחישים נפוצים של תאונות:

תאונה חזיתית: במבחן האירופי מסיעים את הרכב במהירות של 64 קמ"ש ומדמים תאונה חזיתית מול מכונית נוספת (באמריקאי המהירות היא 56 קמ"ש). בזמן הפגיעה, בוחנים את תנועת הבובות ברכב ואת הפגיעות שנוצרו ברכב.

תאונת צד: גוש פלדה דמוי רכב המורכב על מסילה ייעודית מתנגש בצד הרכב במהירות של 50 קמ"ש (במבחן האמריקאי מדמים התנגשות במהירות של 61 קמ"ש).

מבחן העמוד: מבחן המדמה פגיעה בעמוד חשמל (או עץ) שתוצאותיו יהיו תמיד שונות מפגיעה חזיתית בקיר או ברכב אחר. לכן מסיעים רכב מהירות של 30 קמ"ש חזיתית לתוך עמוד פלדה ובודקים עד לאן חדר העמוד בתוך הרכב.

הגנה על הולכי רגל: הרכב נבדק כשהוא פוגע בהולך רגל מבוגר וילד במהירות של 40 קמ"ש. המכונית נבדקת ומקבלת ציון ע"פ הנזק שנגרם להולך הרגל. מבנה המכונית והחומרים ממנה יוצרה הם שקובעים את מידת הבטיחות ורמת ההגנה להולכי הרגל.

רמת הבטיחות לילדים: בטיחות ילדים המוסעים במושב האחורי או ע"י כיסא תינוקות, נמדדת ונבדקת ע"י בדיקה של חגורות הבטיחות ואמצעי מיגון אחרים.
בנוסף לבדיקות הבטיחות הפסיביות, בודקים גם קיום של מערכות בטיחות אקטיביות שבאות להגן על הנהג מביצוע טעויות בנהיגה כמו מערכת ESP, ABS וכדומה.
• כל הפרמטרים הנבדקים במבחני הריסוק שווים וזהים והתוצאות שמתקבלות משוכללות לציון המעיד על רמת הבטיחות של כלי הרכב.

מדדי הבטיחות:

הציונים שהרכב מקבל הם לאחר שבודקים את התאונות היזומות במבחן הריסוק. בודקים מה קרה לקורות הרוחב ולשלדה, כמה כריות אוויר נכנסו לפעולה, האם הריפודים שמרו על הבובות מפגיעות וכמה סימני פגיעות מציג המחשב המחובר לבובות.

מדד הבטיחות נקבע ע"פ מדרג של 5 כוכבים כאשר ישנה הבדלה בין 3 קטגוריות:

1. מדד בטיחות פסיבית לנהג ולנוסעים.
2. מדד בטיחות להגנת על ילדים המוסעים במכונית.
3. מדד עוצמת פגיעה חזיתית של הרכב בהולכי רגל.

צפייה בסרטו קצר הממחיש את הבדיקה תוכלו לראות בקישור הזה

מדד הבטיחות בכוכבים:
הסבירות להיפגעות קטלנית בתאונה ציון במספר כוכבים

נמוך מ- 10 אחוזים  5 * * * * *
בין 10-19 אחוזים  4 * * * *
בין 20-34 אחוזים  3 * * *
בין 35-44 אחוזים  2 * *
מעל 45 אחוזים  1 *
מערכת קמש | 14/6/10