מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

צריכת דלק ומהירות

מה הקשר בין צריכת דלק לבין מהירות הנסיעה? אתר קמש מספר על הגורמים המשפיעים על צריכת דלק! כנס ולמד.

מערכת קמש | 13/6/10
מתוך קטגוריית ירוק

רכב א' נוסע מחיפה לת"א במהירות קבועה של 130 קמ"ש. רכב ב' נוסע את אותה הדרך במהירות של 80 קמ"ש. מי יגיע ראשון זה ברור (אם לא יעצר על-ידי משטרת התנועה), אך מי מן הנהגים ייהנה מנהיגה חסכונית יותר – כלומר צריכת דלק נמוכה יותר?

זה אמנם מתחיל ונשמע כמו שאלה במבחן הבגרות במתמטיקה אבל הפתרון לחידה זו נמצא דווקא בשיעורי פיזיקה ומכונאות.

גורמים המשפיעים על צריכת דלק

ישנם לא מעט אלמנטים וגורמים שונים שיכולים להשפיע על צריכת הדלק והם כמובן תלויים אחד בשני: סוג הרכב, סוג הצמיגים, מצב המנוע, תנאי הכביש, לחץ אוויר בצמיגים, משקל הרכב, התנגדות הרוח וכדומה.

אך אם נבצע בדיקה של נסיעה על אותה דרך פעם במהירות גבוהה קבועה של 130 קמ"ש ופעם במהירות סבירה קבועה של 80 קמ"ש וננטרל כמה שיותר משתנים שאמורים להשפיע על תצרוכת הדלק כמו: כיוון שסתומים, לחץ אוויר תקין בצמיגים, משקל זהה בין הרכבים ואופי הנהיגה. נגלה שלמרות שהרכב שנסע 80 קמ"ש "בילה" יותר זמן על הכביש וצרך יותר "שעות מנוע", הוא הצליח לשרוף פחות דלק ולהציג נתוני חיסכון גדולים יותר מאשר הרכב "המהיר".

וזאת בגלל שתי סיבות עיקריות:

  1. התנגדות הרוח – שעולה ככל שמהירות הנסיעה עולה. במהירויות נמוכות יחסית, אין להתנגדות הרוח השפעה קריטית אך שמגיעים למהירויות של 70 קמ"ש ומעלה, התנגדות הרוח עולה ביחס ריבועי ומצריכה מאמץ גדול יותר של המנוע ע"מ להזיז את הרכב.
  2. פעילות המנוע – ניצולת דלק אופטימלית במנוע מתרחשת כאשר מילוי נפחי חללי הצילינדרים הוא הטוב ביותר אז מתרחשת שריפת דלק ואוויר בצורה היעילה ביותר. כל שינוי במילוי הנפחי של חלל הצילנדר, יגרום להעלאת / הורדת הסל"ד (סיבובי מנוע בדקה) ויאלץ את הרכב להחליף הילוך כדי לשוב אל אותה פעילות אופטימלית. בכל רכב מצב זה יתקבל בסל"ד שונה תלוי ביצרן, אך ברוב הרכבים המודרניים הפעילות היעילה והאופטימלית ביותר תהיה במהירות שנעה סביב ה-80 קמ"ש ועד 90 קמ"ש. נסיעה במהירות גבוהה יותר מצריכה נהיגה בסל"ד גבוה יותר המצריך מאמץ גדול יותר מהמנוע ולכן גם יותר דלק.

ומה במהירויות נמוכות?

באופן שעלול קצת להפתיע, גם נסיעה במהירות נמוכה יחסית (סביב ה 50 קמ"ש) תציג נתונים גבוהים יחסית של צריכת דלק לכל ק"מ. וזאת למרות שהתנגדות הרוח אינה בעלת משקל מכריע במהירויות אלה, אך השימוש בהילוכים נמוכים (הילוכי כוח) והפעלת תיבת ההילוכים בתדירות גבוהה יותר כדי להגיע לסל"ד גבוה לטובת החלפת הילוכים יעילה, מגדילה את רמת החום במנוע וגורמת למאמץ. בנוסף לכך, אם נחלק גם את מספר הקילומטרים הנמוך שעובר הרכב במהירות נמוכה, נקבל נתונים פחות טובים של צריכת דלק לק"מ.

לכן אם נציג נתוני צריכת דלק מול מהירות על גרף, נקבל צורה של קערה U כאשר החלק העליון שלה מציין צריכת דלק במהירות נמוכה וככל שמתקרבים למהירות שיוט נוחה לרכב, צריכת הדלק לק"מ תרד ותגיע לתחתית הקערה במהירות של 80 -90 קמ"ש, ומשם הגרף יתחיל לעלות ככל שנעלה את מהירות הרכב.

בקישור הבא תוכלו לצפות בכתבה של "טופ גיר" וניסיונם של שלושת המגישים לנהוג בצורה החסכונית ביותר - תהנו

הכתבה נכתבה בעזרתו של גיל ניב- איגוד המוסכים

מערכת קמש | 13/6/10