מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

טופס בדיקת קניה

מחפש טופס בדיקת קניה של רכב חדש? הכר את טופס הבדיקה ואת הנתונים המצויינים בו.

מערכת קמש | 30/5/10
מתוך קטגוריית פרטי

לפני קניית רכב משומש, מומלץ להכניס אותו לבדיקה במוסך המתמחה בבדיקות רכב לפני קנייה. בבדיקה ממוחשבת שנערכת במוסך, יבדקו בכלליות כל מכלולי הרכב תוך שאיפה לתת מצב מדויק ככל האפשר על מצבו הנוכחי של הרכב. חלק מהפגיעות ברכב, ניתנים לזיהוי בקלות, אך יש גם לא מעט בעיות ותקלות שעלולות להיעלם מעיננו ולשם כך, נכניס את הרכב לבדיקה. טופס הבדיקה מספק לנו אפשרות להכיר טוב יותר את היסטורית הרכב לפני שאנחנו קונים אותו ובנוסף יכול לשמש אותנו ככלי לניהול המו"מ עם מוכר הרכב.

איך לקרוא את טופס הבדיקה

תקינות מכלולי הרכב מסומנת ב X או ב-√ בעמודת "תקין" או בעמודת ה"לא תקין". המלצה ראשונה שלנו, אל תחפשו שלמות. לא קיים רכב שיכנס לבדיקה לפני קייה ויצא עם 100% תקינות. גם רכב חדש שיכנס למכון בדיקה לא יצא כשהוא עטור ב-√ בכל הקטגוריות והמכלולים וזאת מפני שמכוני הבדיקה מתחייבים לספק אחריות על תוצאות הבדיקה, אך ישנם מכלולים שאינם ניתנים לבדיקה מבלי פירוקם והצצה לתוכם, דבר שלא נעשה בבדיקות רגילות לפני קנייה. לדוגמא: כמעט בכל בדיקה תראו בעמודת הבלמים- "לא תקין". למרות שעוצמת הבלימה נבדקת ע"י המחשב. בהסבר ייכתב בהסבר שיש לפרק את הגלגלים ולבדוק בלמים. כך גם יהיה הדין עם רצועת הטיימינג (תזמון) שלא ניתן לדעת האם החליפו אותה במועד או שלא. לכן יסמנו את הנתון ב X ובפירוט ייכתב שיש לבדוק החלפת רצועת טיימינג לפי הוראות היצרן.

למה חשוב לשים לב:

שורת ההסבר המציגה את ההערות של הבוחן מתייחסת למכלולים שסומנו כ"לא תקין". חשוב להבדיל בין נתונים בעלי משמעות שולית שיצוינו במסמך, לבין הערות בעלי משמעות גבוהה שיכולים להוריד משמעותית את ערך הרכב או אפילו לפסול אותו מנסיעה על הכביש. למספר נתונים בדו"ח יש להתייחס בכובד ראש ולוודא את סוג ההערה שנכתבת בגינה:

- שלדת הרכב – האם יש פגיעות בשלדה או מעיכות בשלדה שמעידים על תאונה קשה שעבר הרכב ומורידים את ערכו הכספי.

- מצב תיבת ההילוכים (גיר) – עלויות של תיקון תיבת ההילוכים אינה נמוכה ולכן חשוב לדעת מה מצב הגיר לפני הקנייה והאם ההערות שכתב הבוחן, הן בעלי משמעות גבוהה. שימו לב שמכוני בדיקה אינם מספקים אחריות לבדיקת הגיר לרכב עם מספר ק"מ גבוה (בכל מכון מספר שונה).

- מצב המנוע - גם עלות תיקונים במנוע אינה נמוכה ולכן החשיבות של תוצאת הבדיקה עולה. אך יש לשים לב להערות שוליות שתואמות את גיל ומצבו (כמו "הזעות מהצילנדרים, "החלפת רצועת טיימינג, "רעש מנוע מוגבר" וכדומה), לבין הערות בעלי משמעות גבוהה יותר שיכולות להעיד על בעיה גדולה במנוע הרכב (ראש מנוע, סדקים בבלוק מנוע, תושבות מנוע שבורות וכדומה).

סיכומי הבדיקה:

מעבר לנתונים אלו ישנם גם נתונים אחרים שמוצגים בבדיקה, אך גם אם כל הטופס מסומן כ"לא תקין" אין זה אומר שלא כדאי לרכוש את הרכב. ישנם מצבים בהם הבוחן מסמן הרבה הערות קטנות ומכיוון שהרכב אינו חדש והוא חושש מפני הרעה והתדרדרות של מכלולים, הוא מוסיף הערות נוספות שמכסות בעיות עתידיות. בכל מקרה, בסוף הבדיקה שבו עם הבוחן לשיחה (רצוי שגם מוכר הרכב יהיה נוכח) ועברו איתו על ההערות שהוא כתב. בקשו ממנו הסבר מפורט על ההערות וכיצד יגדיר את רמת חשיבותם, גבוהה או נמוכה. תוכלו גם לשאול אותם לגבי הערכות עלויות התיקונים במידה ויש לבצע כאלה, אך בוחני רכב לא יעזרו לכם במו"מ על מחיר הרכב. את זה כבר תצטרכו לעשות לבד מול המוכר.
מערכת קמש | 30/5/10