מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

פליטת גזים ברכב

מידע בנושא פליטת גזים ברכב, או איך לעבור בהצלחה את בדיקת זיהום האוויר בטסט.

יניב כהן | 26/5/10
מתוך קטגוריית ירוק

על פי התקן החדש של משרד התחבורה, כל רכב משנת 95 ואילך, חייב בבדיקת זיהום אוויר הבודק את רמת זיהום האוויר שהרכב מייצר. רכבים שחורגים מהתקן (בהמשך) שקבע משרד התחבורה, לא יעברו את המבחן השנתי ולא יורשו לנסוע על הכביש. אז מה בדיוק אומר המבחן הזה ואיך ניתן להבין את הבדיקה?

פרטי הבדיקה של מכוני הרישוי

בדיקת זיהום האוויר בטסט השנתי, מתייחסת לשני נתונים עיקריים: כמות גז ה- CO שנפלט ממערכת הפליטה של הרכב ובדיקת "למבדה".

1. בדיקת "למבדה": בודקת את היחס בין כמות האוויר שנכנס למערכת הזרקת הדלק לכמות הבנזין שנכנס. יחס תקין הוא 1:14.7 לטובת האוויר והוא מסומן כ-1. במידה והמערכת אינה תקינה כלומר יש יותר אוויר או יותר בנזין מן היחס התקין, התוצאה במבחן תראה חריגה מ 1 לדוגמא: נתון למבדה שמראה 1.05 משמעותו היא שיש יותר מידי אוויר במערכת ויעיד על מערכת לא תקינה..
ערכי למבדה תקינים ע"פ התקן של משרד התחבורה הם בין 0.97 ל-1.03 בלבד.

2. בדיקת CO חד תחמוצת הפחמן– הגז הרעיל הנפלט דרך המנוע עובר דרך ממיר קטליטי שתפקידו לפרק את הגזים הרעילים לפני שהם יוצאים מהאגזוז. יעילות הממיר הקטליטי עולה דווקא כשהמנוע חם ובסל"ד (סיבובי מנוע לדקה) גבוה. במכון הרישוי בודקים את כמות הCO- הנפלט במצב סרק (ניוטרל) ובמצב של סל"ד גבוה. ערכי ה-CO התקינים הם עד 0.5% מסך כל הגזים הנפלטים מהמנוע כאשר הרכב בניוטרל, ועד 0.3% כאשר הרכב בסיבובי מנוע של 2300 עד 2800 סל"ד.

סיבות אפשריות לערכים לא תקינים:

במידה ונכשלתם בבדיקת זיהום האוויר בטסט, תצטרכו לגשת למוסך שיאתר את הסיבה לנתונים השליליים ויפתור את הבעיה. ברוב המקרים מערכת הזרקת הדלק והפליטה ברכב מתמודדת עם דלק שאינו תמיד נקי וסופגות לא מעט לכלוך ופיח במהלך השנים. כאן מתחילה הבעיה – ערכי למבדה או CO לא תקינים יכולים להעיד על כמה דברים:

- מערכת הזרקת הדלק אינת תקינה ב-100%.
- הממיר הקטליטי נפגע ואינו פועל כשורה.
- חור קטן באגזוז גורם לכניסת אוויר למערכת ולשיבוש ערכי הלמבדה.
- חיישני החמצן שמדווחים למערכת פגומים ומדווחים למחשב הרכב נתונים לא נכונים שיציגו שינוים בערכי למבדה ו- CO.

מחירים ועלויות:

לפני שאתם נכנסים למוסך לתיקון, וודאו שהמוסכניק מכיר היטב את מערכת הפליטה והזרקת הדלק של הרכב שברשותכם ובבעלותו מכשיר למדידה. הנושא של בדיקות זיהום אוויר חדש יחסית גם למוסכניקים ולא כולם בקיאים בתחום (כדאי לחפש בעלי מקצוע שבעבר התמחו בתיקון קרבוראטורים).

גם כאן, המחירים שונים מרכב לרכב ולפי סוג הדגם אך ניקוי כללי של המערכת ובדיקה נוספת תעלה בסביבות 450 ש"ח, במידה והתקלקל חיישן, יש להחליפו ועלותו היא כמה מאות שקלים במידה ומדובר בממיר קטליטי שיש להחליף המחיר יקפוץ לכמה אלפים.

קיימת אפשרות להוסיף תוסף ניקוי למיכל הדלק שיעלה רק עמה עשרות שקלים, אך הסיכוי שהוא יפתור לגמרי את הבעיה, נמוך.

בסופו של עניין טיפול במערכת הזרקת הדלק ומערכת הפליטה תייצר לכם חיסכון בדלק ולא פחות חשוב תעזור לכולנו לנשום אוויר קצת יותר נקי.
יניב כהן | 26/5/10