מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

צמיגי שטח

מה מותר ומה אסור וכמה דברים על צמיגי שטח באתר קמש.

מערכת קמש | 23/5/10
מתוך קטגוריית אדרנלין

רוב הג'יפים שנמכרים בארץ זוכים לבלות בעיקר על כבישים ואינם מתלכלכים בשטח, אך יש גם לא מעט אנשים שרוכשים ג'יפ בשביל האפשרות לבלות וליהנות מחוץ לכביש בתנאי עבירות קשים יותר.
אם גם אתם טיילתם עם הג'יפ שלכם בשטחים הדורשים רכב עם הנעה כפולה, וודאי כבר נתקלתם בעובדה שצמיגים מתאימים לשטח הם דבר הכרחי כדי לצלוח שטח קשה. אך הצמיגים המגיעים כסטנדרט מהיבואן, אינם מתאימים לנסיעת שטח ולכן יש להחליפם אם רוצים להתמודד עם עבירות קשה.

סוגי צמיגים

ישנם סוגים שונים של צמיגים המתאימים לרכבי 4X4 אפשר לקטלג אותם ל-4 קטגוריות שונות לפי אופי השימוש בהם:
1. צמיגי All season (או H/T) -רוב הג'יפים מגיעים מהיצרן כשהם מצוידים בצמיגים מקטגוריה זו. הם מתאימים יותר לכביש ולא מאפשרים נהיגה בשטח הדורש עבירות קשה. (בוץ, דרדרת אבנים, משטחים חלקים וחול עמוק)
2. צמיגי All Terrain – דו שימושי – המיועדים לנסיעות בכביש ובשטח ומומלצים לנהגים המעוניינים לטייל בשבילים הקשוחים של ישראל ולהתמודד עם שטח בעל עבירות קשה.
3. צמיגי עבירות בוץ (M/T) – המיועדים לעבירות שטח בוצי וחלק, ועל הכביש יגרמו להגברת הרעש. חוקיותם לנסיעה בכביש, תלויה באישורי יצרן הרכב.
4. צמיגי סוואמפר (swamper) – שמיועדים לתחרויות עבירות קשה ולשעשועי עבירות אך אסורים לנסיעה על כבישי ישראל.
באופן כללי ניתן לומר שככל שיש יותר שטח צמיג הבא במגע עם הכביש, כך הוא יותר מתאים לכביש ופחות לשטח. לכן אם אתם מעוניינים להחליף לצמיגים שיאפשרו עבירות גבוהה יותר, חפשו צמיגים עם מקסימום בליטות ובעלי חריצים עמוקים ורחבים.

מה אומר החוק?

צמיגי שטח לרוב שונים במידותיהם מצמיגים רגילים ועלולים לשנות את מרכב הרכב או לפגוע בו. לכן החוק הישראלי אינו מקל בענייני החלפת צמיגים לרכבים ולמעשה מטיל את האחריות על היצרן ומאפשר נסיעה עם צמיגים המאושרים ע" היצרן או היבואן בלבד.
נסיעה עם צמיגים שאינם מורשים ע"פ הוראות היצרן עלולה להכשיל אתכם בזמן הטסט, להוביל לקבלת קנסות מהמשטרה, להסיר את תוקף הביטוח המקיף שלכם ואף להוריד את רכבם מהכביש במידה ותתפסו ע"י ניידת של משרד התחבורה.

איך נדע מהם מידות הצמיגים שלנו?

ברישיון הרכב שלנו נוכל לראות את מידות הצמיג מצוינים לפי השיטה המטרית בצורת: 223/70R16 שהמספר הראשון (225) מציין את רוחב סולית הצמיג במילימטרים, המספר השני (70) מציין את היחס בין רוחב הצמיג לגובה דופן הצמיג באחוזים. והמספר האחרון (16) את קוטר הג'אנט באינצ'ים.
חלק מיצרני הצמיגים אינם עובדים לפי השיטה הזו ורושמים את המידות באינצ'ים בלבד לכן המידה שתוטבע על הצמיג תראה: 31/10.5-15 שהמספרים מציינים את אותם ערכים אך באינצ'ים בלבד.

מחירים ועלויות:

עלויות של צמיגים ותמחור הוגן, אינם דבר פשוט. הדבר תלוי מאד בנהג וישנם לא מעט יצרנים של צמיגים, עשרות חנויות ובתי עסק המספקים מבצעים שונים ומאות של סוגי צמיגים שונים. בנוסף לכל אלו לאחרונה ניתן למצוא גם צמיגים משומשים באיכות טובה בשוק. המחיר לזוג צמיגים מקטגוריה 2 (All Terrain) יכול להתחיל מ- 900 ש"ח ולהגיע עד ל-3000 ש"ח ומעלה. תלוי ביצרן, מידת הצמיג ובמוכר.
מחירי צמיגים גדולים יותר ורחבים יותר יכולים לנסוק מעלה גם לכיוון 4000 ש"ח לצמיג בודד.

זכרו, אם אתם מחליפים את הצמיגים שקיבלתם עם הרכב, וודאו תמיד שהם עומדים בתקן היצרן והיבואן ולעולם אל תחליפו רק צמיג אחד. המינימום להחלפה יהיה תמיד זוג (קדמי או אחורי) ותמיד עדיף להחליף את כולם.
מערכת קמש | 23/5/10