מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

טיפול 10,000

מתי עושים, מה עושים ומה כדאי לדעת לפני.

| 18/5/10
מתוך קטגוריית פרטי

בעבר הלא רחוק היינו צריכים להכניס את המכונית לטיפול במוסך כל 10,000 ק"מ. בעשור האחרון, איכות החלפים השתפרה וטיפול 10,000 המסורתי כבר אינו רלוונטי. רכבים חדשים צריכים להיכנס למוסך ל"טיפול תקופתי" ע"פ הוראות יצרן הרכב אחת לחצי שנה / שנה או בכל X קילומטרים שקבע היצרן (לדוגמא כל 15,000 ק"מ). המלצה שלנו - אל תזלזלו בהוראות היצרן. הקפידו על טיפול תקופתי בזמן. הוא חשוב לשמירה על מכלולי המנוע והמחיר שנשלם עבור הטיפול שווה את החיסכון במקרה שאחד המכלולים יתקלקל ויזדקק לטיפול גדול יותר.

מה מחליפים?

בכל טיפול תקופתי לרכב, יש כמה דברים שהם ברמת חובה להחליף וכמה בדיקות חשובות שחובה לבדוק.
נתחיל במה שחשוב להחליף:
- שמן מנוע – אחראי על שימון הבוכנות במנוע ועם הזמן פג תוקפו (בדיוק כמו חלב וביצים). יכולת השימון ורמת הצמיגיות שלו יורדים והוא עלול ליצור בלאי למנוע. שמן סינטטי או חצי סינטטי איכותי יותר משמן מינרלי רגיל.
- פלאגים (מצתים) - אחראים על הצתת הדלק במנוע בנזין. בלאי של הפלאגים יגרום לבעיות בהצתה ואף צריכת דלק מוגברת. חושב לבדוק שהמוסכניק מחליף לפלאגים חדשים ואיכותיים המתאימים לדגם הרכב שלכם.
- פילטר (מסנן) אויר – מונע כניסת לכלוך למנוע, עלותו נמוכה ולכן אין טעם להשקיע בלנקות אותו, עדיף להחליף לחדש.
- פילטר (מסנן) שמן – חובה להחליף לפילטר התואם לדגם המכונית. פילטר לא מתאים או חליפי ברמה נמוכה עלול לגרום נזקים למנוע במשך זמן.
אלו החלפים שחשוב להחליף בטיפול תקופתי. אך אם אתם רוצים להשקיע יותר ברכב ולהיות מכוסים מכל כיוון, הוסיפו גם:
- פילטר(מסנן) דלק – שאחראי להזרמת דלק נקי למנוע ועם הזמן צובר לכלוך מדלק פחות איכותי שאנחנו ממלאים.
- פלטינות – רק במכוניות ישנות ללא הצתה אלקטרונית. הפלטינות אחראיות על הזרמת המתח למצתים לכן רצוי להחליף אותם מידי פעם כדי לאפשר הזרמת מתח איכותית ומלאה.
- שמן גיר – שאחראי על שימון מעבר ההילוכים ומונע נזקים יקרים בגיר (תיבת הילוכים). בעיקר ברכבים בעלי גיר אוטומטי, רצוי להחליף את השמן בכל טיפול או ע"פ הוראות היצרן.

מה חשוב לבדוק:

כמה בדיקות נוספות שחייבים לעשות בכל טיפול תקופתי במוסך, נתחיל בבדיקות בטיחותיות.
- בדיקת בלמים – בקשו במוסך לבדוק את רפידות הבלמים ואת רמת השחיקה בהם. ברכבים חדישים קיימת נורת אזהרה שנדלקת כשהרפידות שחוקות מידי. ברכבים ישנים יותר, נסתמך על העין או על המוסכניק.
- בדיקת צמיגים – הצמיגים הם הקשר שלנו לכביש. חשוב לנסוע על צמיגים תקינים ללא יובש סדקים ושחיקה מוגזמת.
- נוזל קירור – בדיקה כמותית ואיכותית. במידה והנוזל עכור מידי רצוי להחליף לנוזל חדש.
- הגה והיגוי – חופש מוגזם במנגנון ההגה יכול לגרום לרעידות הרכב בנסיעה במהירות גבוהה ולפגוע ביציבות הרכב. בקשו בדיקה גם של המערכת הזו.

מחירים ועלויות:

עלות טיפול תקופתי משתנה בהתאם לדגם המכונית, איכות החלפים ומחיר שעת העבודה של המוסך. יש מוסכים המציעים מחירים זולים מאד של 250 -300 ש"ח לטיפול ויש שיציעו לאותו רכב ב- 400 -500 ש"ח. אך בדגמים מסוימים הטיפול ארוך יותר וחלפים יקרים יותר ולכן יכול להגיע גם ל-900 ש"ח. בצעו סקר שוק קטן. סביר להניח שבמוסכים הזולים ישתמשו בחומרים איכותיים פחות: שמן מנוע רגיל, מסננים לא מקוריים ולא יחליפו מסנן דלק. רצוי לשאול לפני תחילת הטיפול מה כולל הטיפול במוסך ומה המחיר הסופי. לגבי איך להתנהג במוסך, בכתבה הבאה.
| 18/5/10