מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

קטנוע חשמלי

קטנוע חשמלי הוא פתרון חסכוני בדלק וידידותי לסביבה לנסיעה בעיר. רוצה לדעת עוד? כנס וקרא!

| 10/5/10
מתוך קטגוריית דו-גלגלי

קטנוע חשמלי לכולם

בשנים האחרונות ניתן לשמוע ולראות בתקשורת לא מעט על רכבים חשמליים, בעיקר מכוניות עם פטנטים חדשניים שאוטוטו אנחנו אמורים לראות על הכביש. אך בינתיים נושאי הדגל בתחום הרכבים החשמליים הם דווקא קטנועים חשמליים שכבר סופרים ותק של יותר מ-3 שנים על כבישים בישראל.

ובניגוד לעולם המכוניות, ששם מתמקדים כרגע בעולם ההיברידי המשלב גם מנועי בעירה פנימית, הקטנועים אלו הם 100% חשמל ומונעים ע"י בטריות בלבד.

מה יש לנו בארץ

בארץ אפשר למצוא דגמים שונים של קטנועים חשמליים שמונעים על מצברים הנטענים מרשת החשמל הביתית שמובדלים ביניהם בעיקר ע"י ההספקים שהמנוע שלהם יכול לייצר. מעבר לכך, לכולם עקרון פעולה דומה: בטריות חזקות שמניעות מנוע חשמלי המסובב שרשרת ומעביר כוח ישיר לגלגל האחורי של הקטנוע.

הקטנועים החשמליים מוגדרים כקטנועים עירונים ומיועדים לטווחי נסיעה קצרים יחסית מכיוון שהמרחק המקסימאלי שהם יכולים לעבור בין טעינה לטעינה, נע סביב 30 -40 ק"מ בקטנועים הקטנים ועד ל-100 – 120 ק"מ בקטנועים הגדולים יותר (לפי נתוני היצרן). אך מבחני נסיעה שנערכו בכל הקטנועים הללו מדווחים על נתונים נמוכים יותר שמושפעים מאד מאופי הרכיבה. גם המהירות המרבית מוגבלת בקטנועים הללו מטעמי חיסכון ונעה בין 55 קמ"ש בקטנועים הקטנים ל 100 קמ"ש בגדולים יותר.

לא מזהם וחסכוני

מעבר לעובדה שהקטנועים החשמליים אינם מזהמים כלל (למעט הזיהום הנגרם בתחנות הכוח לייצור חשמל), היתרון הגדול של הקטנועים החשמליים מתבטא בחיסכון משמעותי בהוצאות השוטפות בהשוואה לקטנוע רגיל עם מנוע בנזין. אמנם גם חשמל להטענה עולה כסף ותכיפות ההטענות גדולה יותר מתכיפות התדלוקים, אך ההפרשים הכלליים גדולים לטובת הקטנוע החשמלי. אם תשוו נתונים של הוצאות על דלק מול הוצאות על חשמל פר קילומטר תגלו חיסכון של בערך 70% בהוצאות ולמעט החלפת בטריות פעם בכמה שנים (תלוי ביצרן), אין צורך בטיפולים תקופתיים (פילטר אויר, פילטר שמן, פלאגים וכדומה) והחיסכון בהוצאות יכול להיות משמעותי.

יתרונות וחסרונות

המאפיין העיקרי של הקטנועים החשמליים הוא השקט. שקט שכל מי שרכב על קטנוע בעברו, מתקשה לקבל. אין טרטור מנוע, הגוף לא רועד, אין רעשי אגזוז ואין ריח של דלק שרוף. תחושת הרכיבה השקטה מעבירה משהו גם לרוכבים שדיווחו כולם על נסיעה הרבה יותר רגועה מקטנוע רגיל.

אם ניקח בחשבון שהבדלי המחירים בין קטנועים חשמליים לבין קטנועים רגילים אינם משמעותיים, לא מן הנמנע שבקרוב נפסיק לשמוע את צרצורי הקטנועים ברחובות הערים.

ולסיכום:

יתרונות הקטנוע החשמלי:
1. אינו מזהם – יתרון שלא ניתן למצוא בשום כלי אחר (גם לא היברידי).
2. שקט מאד, למעט רעש השרשרת והצמיגים על הכביש, לא תשמעו כלום.
3. תחזוקה זולה - צריכת דלק נמוכה ולמעט החלפת מצברים, אין צורך בטיפולי שוטפים.

חסרונות הקטנוע החשמלי:
1. טווח נסיעה מוגבל מאד ומיועד לרכיבה עירונית בלבד.
2. מהירות מקסימאלית נמוכה מקטנוע בנזין באותו סדר גודל.
3. חוסר מקום לאחסון (הבטריות תופסות הרבה מקום).

גם בקטנוע חשמלי, רכבו בזהירות.
| 10/5/10