מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

גיר רובוטי

מה זה בדיוק גיר רובוטי ומה ההבדל בין תיבות ההילוכים האחרות? כל התשובות באתר קמש.

| 27/4/10
מתוך קטגוריית פרטי

גיר רובוטי - האם הוא פתרון זמני?

בהיצע הרכבים החדשים שניתן למצוא על המדף בישראל יש כמה דגמים שהיבואן מדגיש כי הם מצוידים ב- "גיר רובוטי" מה זה אומר לנו? האם זה משנה משהו?
הביקוש בקרב צרכני הרכב בעולם לרכבים שיחסכו בהוצאות הדלק ויזהמו פחות את הסביבה, הוליד לא מעט חידושים והמצאות וביניהם את תיבת ההילוכים (גיר) הנשלטת ע"י רובוט. יצרנים רבים כבר החדירו לשוק דגמים המצוידים בגיר זה ובניהם: אלפא רומיאו, וולבו, טיוטה, פיאט, מיצובישי ואפילו פרארי.

הגיר הרובוטי הוא למעשה גיר רגיל (גיר ידני, לא אוטומטי) אך ללא דוושת מצמד (קלאץ'). האחריות על הכנסת המצמד לפעולה והעברת ההילוך, עברה מן הנהג לרובוט המותקן ברכב. הרובוט מתוכנת להעביר הילוכים ע"פ הוראות מחשב המותקן ברכב.

מה היתרונות בגיר רובוטי?

כל רכב המצויד בתיבת הילוכים אוטומטית, צורך יותר דלק מרכב עם גיר רגיל בעיקר בגלל העברות ההילוכים התכופות והצורך להגיע לסל"ד מסוים ע"מ להעלות או להוריד הילוך. הגיר הרובוטי הוא ניסיון לנצל את יתרונו של הגיר הידני עם הנוחות של גיר אוטומטי. גיר שיספק את הנוחות בפקקים אך יהיה גם חסכוני בדלק וידידותי יותר לסביבה כמו גיר רגיל. המחשב בגיר הרובוטי והמנוע מותאמים להחלפות הילוכים הגיוניות ונכונות יותר ממה שרוב נהגים חושבים, יודעים ומבצעים בפועל, תוך כדי התחשבות בעומס המהירות ובשמירה על צריכת הדלק ועל אורך חיי המכלולים. לכן, ניתן לרכז את יתרונות הגיר הרובוטי:

- חסכוני בדלק.
- מזהם פחות וידידותי לסביבה.
- עלות הרכבה ותיקונים זולה.
- אין צורך בשימוש במצמד (וברגל שמאל בכלל) בזמן פקקים.

חסרונות:

אם משווים את הגיר החדשני לתיבת ההילוכים האוטומטית שאהובה מאוד על הנהג הישראלי, ניתן למצוא לא מעט בעיות בגיר הרובוטי שמצריך תקופת הסתגלות קלה כדי להתמודד איתו.

אובדן היכולת לדעת מתי הרובוט יחליף הילוך, מוצא את הנהג מופתע קצת ויוצר תחושה של מכה קלה בזמן החלפת הילוך (בייחוד בהאצות מהירות). בנוסף, קשה להעלות הילוך בזמן נסיעה. אם אחרי האצה נרפה מדוושת הגז, המחשב חושב שאנו מעוניינים להאט ולכן לא יעלה הילוך אלא ייתן למנוע להוריד לנו את המהירות. – קצת מעצבן.

ולכן החסרונות:
- תחושה לא נעימה בעת החלפת הילוך.
- אינו יכול לעמוד בעלייה בלי לחיצה על דוושת הבלם (בניגוד לגיר אוטומטי).
- איבוד שליטה על העברות ההילוכים.
- לא ניתן לשלב להילוך ראשון אם הרכב מתדרדר בניוטרל.

אז כן או לא?

כן - אם אתם יודעים להסתדר טוב עם שינוים ונוסעים הרבה מאד קילומטרים, החיסכון הכללי בדלק ובתיקונים שווים את ההתמודדות עם משהו חדשני. אם אתם מכורים להעברת הילוכים ידנית, אל תתפשרו על הגיר הרובוטי וקנו רכבים עם גיר ידני, כל עוד מוכרים כאלו.
| 27/4/10