מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

רכבי 4x4

אתר קמש מציג: כל מה שרצית לדעת על רכבי 4x4 - קצת סדר בשלל דגמי ההנעה הכפולה המשווקים בארץ.

| 18/4/10
מתוך קטגוריית אדרנלין

רכבי 4X4

למרות שבישראל אנחנו דלים בשטחים פתוחים, מבחר רכבי השטח המוצעים לנהג הישראלי, עולה על 50 דגמים שונים של רכבים המתהדרים בכותרת "הנעה כפולה". עם טווח מחירים רחב ועם שפע ההיצע, הניסיון לקטלג אותם ולהתמצא בסבך הוא אינו פשוט אך ננסה בכל זאת לעשות כן.

אם לא נתייחס לטנדרי העבודה ולחיות שטח קיצוניות, באופן כללי ניתן לחלק את קבוצת רכבי ה 4X4 כך:

רכבי כביש עם הנעה כפולה

בקטגוריה הזו נוכל למצוא מספר דגמים של רכבי ספורט או רכבי מנהלים שהיצרנים שלהם בחרו לצייד אותם בהנעת ה-4X4 בעיקר בשל אחיזת הכביש הטובה יותר בעת נהיגה מהירה וספורטיבית. אפשר למצוא בקטגוריה זו רכבי ספורט כמו מיצובישי EVO או סובארו STI וגם סובארו B4 ודגמים מסוימים של BMW אך הקשר בין כל הרכבים הללו לשטח הוא מקרי לחלוטין. רובם הם דגמים ספורטיביים המבוססים על דגמי הראלי של החברות ואינם מיועדים לראות חצץ או חול. טווח המחירים שלהם מתחיל מ-160,000 לסובארו מנהלים (4B), וממשיך עד ל-300,000 ש"ח ומעלה לדגמי הספורט (STI) המתקדמים או למותגי היוקרה (BMW).

ג'יפונים – ג'יפ עירוני

הקטגוריה האהובה על הישראלים נוהגי ה-4X4 וכוללת רכבים עם הנעה כפולה ולעיתים גם הילוך כוח שעוזר להתמודד עם מכשולים קצת יותר מורכבים. ניתן לראות אותם בעיקר על מדרכות באזורים מוכי חנייה וגם בשבילים רכים (שבילי קק"ל). אפשר למצוא בקטגוריה הזו את הדייהטסו טריוס, הונדה CRV, ניסן קשקאי, וגם את הטויוטה ראב 4 ויונדאי טוסון המציעים מרווח מחיה גדול יותר ומחיר אטרקטיבי ביחס לשאר. כל הרכבים בקטגוריה זו מציעים לנהג תא נהג מאד נוח הדומה לרכב פרטי, התנהגות כביש טובה יחסית ומחיר זול יותר מרכב שטח קשוח יותר. אפשר ליהנות מהם מאד בדיונות של הדרום, בשבילים בוציים קלים וגם בקניות בסופר בתוך רמת גן. טווחי מחירים של הרכבים האלו יתחילו ב 170,000 לדגמים הידניים למנועי 2 ליטר (סובארו פורסטר) ועד לדגמים מפוארים יותר עם כל התוספות במחירים של 250,000 (פורד אדג')

ג'יפ של יוקרה

השנים האחרונות הזרימו לקטגוריה הזו מספר דגמים שעיקר ייחודם הוא תג מחיר לעשירים שמתחיל מ 400,000 ש"ח ועולה עד מעבר ל-6 ספרות. אלו רכבי סלון מפנקים המצוידים במנועים גדולים וכבדים אך יודעים להפיק מהם מאות סוסים שועטים ולפעמים גם מפתיעים בשטח. למרות התדמית המעונבת של הרכבים הללו, נהגיהם המאושרים מגלים לא פעם כי הם יודעים ואוהבים להתמודד עם מכשולי בוץ סלעים ושטח קשוח (רק חבל שכל מכה קטנה עלולה להזרים אלפי שקלים למוסך ולכן, לרוב נמצא גם אותם רק על מדרכות ליד בנייני משרדים גדולים). מי בקטגוריה? ה- BMW X5, פורשה קאיין, מרצדס M-class , פולקסווגן טוארג וגם סובארו טרייבקה וולוו XC-90 ועוד.

ג'יפ קשוח

הרבה רכבים ראויים להיכנס לקטגוריה הזו שמכילה בתוכה בעיקר דגמים שהיצרן ייעד אותם לטיולים ארוכים, נסיעות בשטח, התמודדות עם מכשולי עבירות ועוד מרעין ובישין. הם כולם מצוידים במתלים נפרדים, סרן אחורי חי, מאות של כ"ס ולא מעט פוזה. קצת בעייתי להכניס את כולם תחת אותה מטריה אך ננסה בכל זאת ונגיד שחוץ ממלכי השטח: לנד-רובר דיפנדר, טיוטה לנד קרוזר, האמר H3 וג'יפ רנגלר שיודעים להתמודד עם השטח הקשה ביותר, ניתן גם להכניס דגמים כמו הפאג'רו של מיצובישי, הפטרול מבית ניסאן, וגם בלי בושה את הסוזוקי ג'ימני הקטן והזול משמעותית מקודמיו אך עיקש מול מכשולים רבים. המבדיל העיקרי בין רכבים אלו לשאר דגמי ה 4X4 הוא שכל המרכב שלהם נבנה ויועד להתמודדות עם שטח קשה. הילוך הכוח מאפשר זמינות כוח מעולה, המתלים תמיד יהיו נפרדים עם אפשרות לנעילת דיפרנציאל, מרווח גחון גדול ושילדה מסיבית. רכבי הקטגוריה הזו יעניקו לכל נהג חוויות שטח מהנות לרוב והתנהגות כביש קצת מסורבלת אם רק יוכל לשלם מחירים המתחילים מ 300,000 ש"ח וצפונה...
| 18/4/10