מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

כבלים לרכב

יש לך כבלים לרכב? התנעת רכב בכלים לא עניין מסובך שכדאי ללמוד איך מבצעים איתו, כי מי יודע, אולי גם אנו נתקע פעם.

| 16/3/10
מתוך קטגוריית פרטי

פריקה - התרוקנות המצבר:

אחת הסיבות השכיחות לבעיות הנעה ברכב היא מצבר חלש. המצבר מתרוקן בשל "צרכן" שנשאר דלוק: אורות, דיבורית או כל צרכן חשמל אחר. מדוע מתרחש העניין דווקא כשהרכב כבוי? ובכן אם נשווה את מערכת החשמל ברכב לחשמל שאנו צורכים בבית, נגלה שאין הבדל גדול בעניין אספקת החשמל. בבית אנו מקבלים חשמל מ"חברת החשמל" כשמקור החשמל הוא גנראטור ענק המופעל על ידי טורבינות גז, פחם מזוּט וכדומה. את הגנראטור ברכב מפעיל המנוע על ידי רצועה. בזמן שהמנוע פועל מוּטען המצבר על ידי גנראטור קטן המוּתקן ברכב ובשמו המקצועי "אלטרנאטור" (מְחוֹלֵל זֶרֶם חִלּוּפִין בעברית), תפקידו להטעין את הרכב. כשאין פעולת טעינה, מתרוקן המצבר בהתאם ליחס הצריכה. כלומר, במידה שנשאיר אורות גבוהים למשך כמה שעות סביר להניח שהמצבר יתרוקן לאחר מספר שעות, עד כדי כך שלא נוכל להתניע את הרכב בכוחות עצמו. "תחנת הכוח" שלנו לאספקת חשמל ברכב נחלקת לשני חלקים. חלק ראשון כשהמנוע כבוי - מספק מצבר הרכב חשמל למכלולי הרכב. חלק שני - כשהמנוע דלוק, האלטרנאטור מטעין את המצבר ובכך אנו יכולים להשתמש שעות רבות בכל מכלולי החשמל השונים.

התרוקנות המצבר - סיבות נוספות

סיבות נוספות למצבר חלש יכולות להיות:

1. קצר פנימי במצבר.
2. מגעים רופפים או עם קורוזיה בין מחברי המצבר לקטבים (חיבורי המצבר)דבר המונע טעינה רציפה של המצבר.
3. חוסר בנוזל (מים מזוקקים אשר מדללים חומצה) גורם לטעינה חלשה.
4. תקלה באלטרנאטור או רצועה קרועה יכול למנוע לחלוטין את הטעינה במצבר - האלטרנאטור מופעל על ידי רצועה.
5. סדק בקופסת המצבר שנגרם כתוצאה משבר וגורם לחוסר בנוזל המצבר.

פתרון להתנעת הרכב בשל בעיה במצבר

פעמים רבות יוצא לנו לראות ששני רכבים חונים זה מול זה לצורך כבלים מאחד למשנהו - מה עומד מאחורי פעולה זו? ובכן כאשר אוזלת לנו הסוללה במכשיר חשמלי, כמו למשל הסוללה בטלפון הנייד, אנו דואגים לחבר אותו למטען ובכך גורמים לסוללה להיטען בשנית. פעולה דומה אנחנו עושים בשעת חיבור הכבלים לרכב אחר. חיבור הכבלים מעביר מתח חשמלי מהמצבר המלא למצבר החלש. בדומה לטעינת הטלפון הנייד מחדש, כך גם בפעולת חיבור הכבלים, אנחנו מספקים כוח למערכת החשמל ברכב על ידי גורם חיצוני ובכך אנו מביאים לידי התנעת הרכב.
כיצד יש לבצע פעולה זו באופן מדוייק?

ראשית, יש לדאוג שיהיו ברשותנו כבלים מאיכות טובה. חשוב לרכוש כבלים עבים. בבדיקה ויזואלית ניתן לראות, על ידי הסרת כיסוי גומי התפס המשונן בקצה הכבל, את עובי כבל הנחושת הפנימי. חשוב לקנות כבלים בהתאם לסוג הרכב שברשותנו. כבל המסוגל להתניע רכב ממוצע קטן לא בהכרח יעזור ברכב בעל מנוע דיזל או משאית למשל. לכן חשוב לרכוש כבלים מתאימים שיועילו בשעת הצורך ובמידת האפשר רצוי להתייעץ עם חשמלאי רכב או בעל מקצוע בנושא.

אבחון תקלות במצבר

על ידי מספר פעולות פשוטות ניתן לאבחן תקלה במצבר: לחיצה על הצופר, או הדלקת אורות אמורים לפעול במידה שהמצבר תקין. כאשר הם פועלים בצורה תקינה הצופר צריך להישמע חזק והאורות מאירים בצורה תקינה. במידה שפעולתם תקינה מכאן נסיק שהתקלה אינה מהמצבר!. במידה והצופר נשמע חלש והאורות מעומעמים התקלה נובעת כפי הנראה מן המצבר, ועל כן יש לפעול לפי ההנחיות שנפרט מייד.

אופן חיבור הכבלים בין שני הרכבים

חשוב מאוד לשים לב! לפני שמחברים את הכבלים יש לזהות את הקוטב (מחבר) החיובי ( + פלוס) והקוטב השלילי ( - מינוס).

איך נזהה אותם? בדרך כלל ישנו סימון ליד החיבורים על המצבר של פלוס המסומן (+) ושל מינוס המסומן (–). כמו כן, החיבור של הפלוס עבה יותר ולפעמים המחברים מכוסים בכיסויים של פלסטיק - אדום לפלוס ושחור למינוס. לאחר זיהוי הקטבים בשני המצברים, יש לחבר את המחבר האדום בכבלים לקוטב הפלוס במצבר וקוטב המינוס במצבר למחבר השחור בכבלים. זהירות שלא יגעו הכבלים אחד בשני מהצד השני. ונעבור להנחייה בשלבים:

שלב א:
העמדת הרכב התקין בעמדה קרובה לרכב המושבת כך שכבלי הסיוע בין שתי המכוניות יוכלו להתחבר בין מצברי הרכב המושבת והתקין. חשוב שלא יגעו אחד בשני.

שלב ב:
זיהוי קוטבי המצבר שלילי וחיובי (פלוס+ ומינוס -) - הקוטב הוא נקודת החיבור בין המצבר לכבלי החשמל המוליכים לרכב.

שלב ג:
חיבור הכבלים למצברי הרכב חייב להיעשות במדויק, ובמידה שנחרוג מן הכללים נוכל לגרום נזק למערכות החשמל והאלקטרוניקה ברכב (במידה שלא חיברנו בצורה תקינה את הכבלים). על כן נפעל לפי הסדר. עלינו להקפיד לכבות את מתג ההצתה (הסוויץ') בשני הרכבים לפני שנתחיל לפעול.
אופן החיבור:

1. כבל אחד בצבע אדום יחובר קודם לקוטב החיובי בשני הרכבים.

2. כבל בצבע שחור יחובר לגוף הרכב הרחק מכבל הפלוס למניעת ניצוצות או קצר בין הכבלים.

3. חשוב לשים לב! חיבור המינוס על המצבר (ולא על גוף הרכב כמתואר) או קצר בין הכבלים עלולים לגרם לפיצוץ המצבר ולפגיעה חמורה.

4. ניתוק הכבלים בסדר הפוך לחיבורם ניתוק הכבל השחור (מינוס) מהרכב המושבת וכן הלאה. הרחקת הכבלים רחוק ככול הניתן ממצבר הרכב כדי למנוע ניצוץ.

חשוב להשתמש בכבלים מקצועיים המתאימים להתנעת הרכב אותו אנו מנסים להתניע. כאמור, שימוש בכבלים דקים מידי לא יעיל ויכול לגרום לחימום יתר של הכבלים.
במידה שהרכב המושבת לא הניע יש להפסיק מייד את ניסיונות ולפנות לעזרה של חשמלאי רכב או לחברות לשירותי רכב, כנראה שישנה תקלה אחרת.

כבלים לרכב - לקסיקון:

מצבר - מקור חשמל הצובר בתוכו אנרגיה חשמלית, סוללה חשמלית בטרייה.

קוטב - נקודת חיבור כבלי החשמל במצבר. מצברים מורכבים משני קטבים האחד מינוס והשני פלוס.

פלוס - סימון חשמלי המסומן במצבר הרכב, נקודת החיבור (קוטב) החיובית, מסומנת בהטבעה של סימן (+) והינה עבה יותר מקוטב המינוס (-).

מינוס – סימון חשמלי המסומן במצבר הרכב, נקודת החיבור (קוטב) השלילית, מסומנת בהטבעה בעלת סימן (–) והינה דקה יותר מקוטב הפלוס.

תופסן צבת – תופסן מתכתי המחובר בקצה הכבל ומזכיר שיני תנין, נקרא בשפת הסלנג המקצועית "קרוקודיל".

כבלים להתנעות – מבנה הכבל מכיל ציפוי פלסטיק ובתוכו סיבי נחושת המשמשים להעברת החשמל. בקצות הכבל מחובר מהדק צבת אותו מחברים לקוטב המצבר. מחפש מידע נוסף? קרא עוד על .התנעה עם כבלים
| 16/3/10