מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

מיזוג אוויר

מיזוג אוויר לרכב הוא הכרח באקלים הישראלי. קמש מביא לכם מידע על חימום, קירור ואִוְרוּר לרכב במאמר הבא.

| 16/3/10
מתוך קטגוריית פרטי

מיזוג אוויר לרכב - כיצד עובדת מערכת החימום?

בתא הנוסעים מותקן רדיאטור (מקרן בעברית) קטן שדומה מאוד לרדיאטור החיצוני אשר נמצא מתחת למכסה המנוע שלנו. רדיאטור זה מוביל נוזל קירור המשמש גם את מנוע הרכב לתוך תא הנוסעים. בשעת הפעלת מתג החימום ברכב, נפתח ברז המאפשר לנוזל הקירור מעבר לתוך הרדיאטור הנמצא בתא הנוסעים, נוזל הקירור החם שמגיע מהמנוע זורם לתוך הרדיאטור על ידי פעולת סירקולציה שמבצעת על ידי משאבת המים.

הנוזל מתחמם אחרי מספר דקות של פעולת מנוע הרכב, האוויר החם חודר לתא הנוסעים באמצעות מפוּח הממוּקם בצמוד לתעלות האִוְרוּר שבתא הנוסעים. המפוּח מביא לפיזור האוויר בתא הנוסעים שברכב. השליטה והוויסות במערכת החימום בתא הנוסעים נעשה על ידי מערכת פיקוד המפעילה את ברז מעבר נוזל הקירור והמפוּח הייעודיים למטרה זו.

מיזוג אוויר לרכב - כיצד עובדת מערכת הקירור ברכב?

לאחר שהתחממנו קצת, הגיע הזמן לצנן את האווירה. מרכיבי מערכת הקירור ברכב הם: מדחס גז, מעבה ומאדה, מיבש, צנרת, מאווררים, גז, תרמוסטט, שסתום התפשטות ומערכת פיקוד.

עיקרון פעולת המזגן:

בשעת הפעלת המזגן, מתחיל המדחס לעבוד באמצעות רצועה המחוברת למנוע הרכב. המדחס מעביר גז דרך צינורות ליחידת המעבה הממוקמת בדרך כלל בקדמת תא המנוע. בנוסף, מותקן על יחידה זו מאוורר. הגז העובר בצינורות בלחץ גבוה הופך לנוזל ומגיע לשסתום התפשטות הנמצא לפני יחידת הקירור, שם מותקן מאדה נוסף (בתוך תא הנוסעים). שסתום ההתפשטות מרסס את נוזל הקרר (גז מסוג R134a) אל תוך המאדה. בשל שינויי הלחץ מצידו השני של שסתום ההתפשטות יוצא בצורה של גז קר. בתהליך סירקולציה נשאב האוויר בתא הנוסעים דרך המאדה ומוזרם חזרה לתא הנוסעים כשהוא מקורר. מפוּח ייעודי מפזר את האוויר הקר לתעלות ומשם יוצא האוויר המקורר דרך פתחי האִוְרוּר.

טיפים

החלפת מסנן האוויר במזגן חשובה מאוד לתפעול ותפוקה תקינה של מערכת המיזוג ברכב, ולמניעת ריחות לא נעימים. מומלץ להחליף את המסנן לפי הוראות יצרן.

איטום סביבת תא הנוסעים בפני חדירת אוויר מבחוץ, תגרום לשיפור התפוקות של מערכת המיזוג ולחסכון בדלק, בשל הגעה מהירה לטמפרטורה הרצויה.

בימי החורף מומלץ להפעיל את המזגן למספר דקות פעם בחודש על מנת בכדי לגרום לשימון של המערכת הפנימית במזגן ולמניעת תקלות עתידיות.

חשוב להעביר את מצב בורר האוויר ברכב לאפשרות מחזור האוויר למניעת חדירת אוויר חם מחוץ לרכב.

Quick Guide

לאחר עמידה ממושכת של הרכב בשמש יש לאוורר את הרכב על ידי פתיחת החלונות. פעולה זו תגרום לאוויר החם לצאת מחלל תא הנוסעים. רק לאחר שאווררנו את הרכב מהאוויר החם, נסגור את החלונות ונפעיל את המזגן.

להסרת אדים מהירה משמשת הרכב, בעיקר בימי החורף, יש להפעיל את המזגן ולכוון את בורר מצב זרימת האוויר לכיוון שמשת הרכב.

למניעת סתימה במעברי נוזל הקירור (המים ברדיאטור) במערכת החימום ברכב, מומלץ להפעיל מידי פעם את מערכת החימום למספר דקות גם בקיץ, דבר שיגרום לסירקולציה ולמניעת משקעים במערכת החימום.

מיזוג אוויר - מושגים שכדאי לדעת

מדחס – משמש כמשאבה לגז המזגן, ומעבירו ממצב צבירה של גז למצב צבירה נוזלי, וזאת על ידי דחיסתו בלחץ גבוהה. הגז אף מכיל מעט שמן סיכה לסיכת (שימוּן) המדחס.

רדיאטור (מקרן בעברית) – מארג צלעות צנרת המכוסה רשת אוגר בתוכו מים, שמן, או סוג אחר של נוזל ומשמש לפיזור מקור חום ע"י לקירור, ברוב המקרים בצמוד לרדיאטור ישנו מאוורר המסייע לקירור.

מפוּח - מנוע חשמלי המחובר למאוורר השואב/דוחס אוויר לחלל תא הנוסעים ברכב.

תרמוסטט – יחידת ויסות טמפרטורה הפועלת על עיקרון התפשטות מתכות ומשולבת המנגנון חשמלי.

שסתום התפשטות – התקן מכני המשמש כ"ברז" התפתח וניסגר בהתאם לפרמטרים שנקבעו מראש.

מחפ שלהחליף את מזגן הרכב שלך? כנס לעמוד הבא ותמצא רשימת עסקים ובעלי מקצוע בתחום מילוי גז או מיזוג אוויר לרכב.
| 16/3/10