מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

אופנועים וקטנועים

מידע על אופנועים וקטנועים באתר קמש: היסטוריה, דגמים ושימושים.

קמש | 15/3/10
מתוך קטגוריית דו-גלגלי

אופנועים וקטנועים שלום

חלפו להם הימים שבהם אופנועים שויכו לתדמית הגנגסטר ופורעי חוק, כיום ניתן לראות עורכי דין, אנשי עסקים ועוד רבים מבעלי המקצועות החופשיים והשכירים חולפים על פנינו בכבישים לבושים בחליפה וענודים בעניבה בדרכם לעבודה על אופנועים יוקרתיים.

בעלי הקטנועים גם הם אנשים מכל שכבות האוכלוסייה ובכל הגילאים, שהחליטו כי רכב דו גלגלי זה, הוא המתאים להם ביותר מסיבות שונות ומגוונות.

קצת היסטוריה

ההיסטוריה של האופנועים והקטנועים היא רבת שנים.
כבר בשנת 1885, בגרמניה, גוטליב דיימר ווילהלם מייבאך הציגו את הרכב הדו גלגלי הראשון שכלל מנוע בעירה פנימית. משנת 1903 הפך היצרן הארלי דיוידסון ליצרן אופנועים הגדול ביותר וכיום הוא נחשב כהוותיק ביותר. נכון לשנים האחרונת יצרנית האופנועים הגדולה ביותר היא 'הונדה' היפנית

סוגי אופנועים

אופנועי כביש - אופנועים שלרוב מצוידים במנועים בעלי נפח של 500 סמ"ק ומעלה וידועים בשל יכולתם להגיע למהירויות של כ-300 קמ"ש ואפילו לעבור אותה. אופנועים אלו הם בעלי צמיגים חלקים עם מספר חריצים המשפרים את אחיזת הכביש. כמו כן, הם מכוסים בפלסטיק על מנת לשפר את המרכיב האווירודינמי של האופנוע, ובדרך כלל הצמיג האחורי שלהם רחב מהצמיג הקדמי. אנשים רבים מכירים אופנועים אלו בזכות השתתפותם במירוצים מפורסמים.

אופנועי סירה - אופנועים שלצידם תא קטן המאפשר לנוסע נוסף להצטרף לנסיעה. תא זה נתמך על ידי גלגל נוסף, דבר ההופך את האופנוע לתלת גלגלי. כיום, שימוש באופנועים אלו אינו רב וזאת בשל העלויות הגבוהות הכרוכות בהחלפת החלפים של אופנועים אלו.

אופנוע שטח - בעלי משקל קל, וניתן למצוא אותם בנפח מנוע של 50 סמ"ק ועד 800 סמ"ק. אופנועים אלו ידועים בצמיגים שלהם בעלי החריצים העמוקים המאפשרים אחיזה טובה בקרקע. לעיתים נקראים אופנועים שכאלו בשפה העממית: "אופנועי חרגול" וזאת בשל צורתם - גחון ומושב גבוהים וגזרה צרה.
קיימים סוגים נוספים של אופנועים כמו למשל: סופר מוטו - הבנויים מבסיס של אופנועי שטח ואופנועי כביש ומיועדים לכבישים אך משתתפים גם במירוצים. אופנועים מדגם טורינג, המיועדים לנסיעה יומיומית ולרוב מתאפיינים במנועים בנפח של 200-250 סמ"ק. בל נשכח את את אופנועי ה-קאסטום: אופנועים אלו הם אופנועים הניתנים להתאמה באופן אישי לרוכב המסויים אשר אשר עתיד לרכב עליהם. חברת הארלי דיווידסון מייצרת לרוב אופנועים כאלו המותאמים באופן אישי לרוכב.

קטנועים נעים להכיר

קטנועים, מוגדרים גם הם בדומה לאופנועים, ככלי רכב דו גלגלי. ההבדל בין אופנועים לקטנועים הוא שבקטנועים יכולים להצמיד את שתי הרגליים ולרוב נפח המנוע שלהם הוא קטן יותר.

בישראל מכירים רוב תושבי הארץ את הקטנועים בזכות השליחים הרבים של חברות המזון השונות, חברות השליחיות והדואר אשר דואגות לספק שירותים ומוצר במהירות. בערים הגדולות כדוגמת תל אביב קיימת מצוקת חנייה והפקקים נוטים להיות רבים, מעדיפים אנשים רבים להתנייד באמצעות קטנועים, שכן הם קלים, מהירי תנועה, אינם תופסים מקום ובעלי תצרוכת קטנה של דלק.

נפחי המנוע של הקטנועים הם לרוב: מ-50 סמ"ק ועד כ- 500 סמ"ק ועלות רכישתם לרוב אינה יקרה כמו אופנועים.

בני נוער רבים הם בעלי קטנועים, שכן מגיל 16 החוק מותיר לנהוג בקטנוע בעל נפח מנוע של 125 סמ"ק ומגיל 18 בכל שאר הנפחים.

נהגו בזהירות ואל תשכחו לעשות ביטוח!
קמש | 15/3/10