מאמרים נוספים
מיין לפי: א"ב נושא

פרטי
עוד

דו-גלגלי
עוד

ירוק
עוד

מסחרי וחקלאי
עוד

אדרנלין
עוד

קמש לעסקים
עוד

חיפוש כתבה

מצבר לרכב

מהו מצבר רכב? איך הוא פועל ומה תפקידו? כיצד לאבחן תקלות במצבר? - על זאת ועוד במאמר הבא.

| 10/2/10
מתוך קטגוריית פרטי

מצבר מהו ומדוע הוא מתרוקן?

אחת הסיבות השכיחות לבעיות הנעה ברכב היא מצבר חלש. המצבר מתרוקן בשל "צרכן חשמל" שנשאר דלוק כמו אורות, דיבורית, רדיו או כל צרכן חשמל אחר. מדוע מתרחש העניין דווקא כשהרכב כבוי? ובכן אם נשווה את מערכת החשמל ברכב לחשמל שאנו צורכים בבית, נגלה שאין הבדל גדול בעניין אספקת החשמל: בבית אנו מקבלים חשמל מ"חברת החשמל" כשמקור החשמל הוא גנראטור ענק המופעל על ידי טורבינות גז, פחם מזוט וכדומה. את הגנראטור ברכב מפעיל המנוע על ידי רצועה, בזמן שהמנוע פועל מוטען המצבר על ידי גנראטור קטן המותקן ברכב ובשמו המקצועי אלטרנאטור (מְחוֹלֵל זֶרֶם חִלּוּפִין בעברית), תפקידו למלא את מצבר הרכב. ובאין פעולת מילוי, מתרוקן המצבר בהתאם ליחס הצריכה. כלומר, במידה שנשאיר אורות גבוהים למשך כמה שעות סביר להניח שהמצבר יתרוקן לאחר מספר שעות עד כדי כך שלא נוכל להתניע את הרכב בכוחות עצמו.

"תחנת הכוח" שלנו לאספקת חשמל ברכב נחלקת לשני חלקים - חלק ראשון - כשהמנוע כבוי מספק מצבר הרכב חשמל למכלולי הרכב. חלק שני - כשהמנוע דלוק, האלטרנאטור מטעין את המצבר ובכך אנו יכולים להשתמש שעות רבות בכל מכלולי החשמל השונים.

סיבות נוספות למצבר חלש יכולות להיות: קצר פנימי במצבר, מגעים בין מחברי המצבר לקטבים (חיבורי המצבר) רופפים או עם קורוזיה ובכך נמנעת טעינה רציפה למצבר, חוסר בנוזל המצבר (מים מזוקקים אשר מדללים חומצה) עקב סדק שנגרם כתוצאה משבר וגורם לטעינה חלשה. יתכן גם כי אין טעינה בכלל במצבר - תקלה הנובעת מבעיה באלטרנאטור או מרצועה קרועה (האלטרנאטור מופעל על ידי רצועה).

סיבות נוספות למצבר חלש יכולות להיות: קצר פנימי במצבר, מגעים בין מחברי המצבר לקטבים (חיבור המצבר) רופפים או עם קורוזיה ובכך נמנעת טעינה רציפה למצבר, חוסר בנוזל (מים מזוקקים אשר מדללים חומצה) טעינה חלשה. יתכן גם כי אין טעינה בכלל במצבר - תקלה הנובעת מבעיה באלטרנאטור או מרצועה קרועה (האלטרנאטור מופעל על ידי רצועה). כמו כן, יתכן כי קיים סדק בקופסת המצבר שנגרם כתוצאה משבר וגורם לחוסר בנוזל המצבר.

פתרון להתנעת הרכב בשל בעיה במצבר

הפתרון הנפוץ להתנעת רכב הוא חיבור כבלים בין רכב אחד לשני. מה עומד מאחורי פעולה זו? ובכן כאשר אוזלת לנו הסוללה במכשיר חשמלי, כמו למשל טלפון נייד, אנו דואגים לחבר אותו למטען ובכך גורמים לסוללה להטען בשנית. פעולה דומה אנחנו עושים בשעת חיבור כבלים לרכב אחר.

חיבור הכבלים מעביר מתח חשמלי בין המצבר המלא למצבר החלש. בדומה לטעינת הטלפון הנייד מחדש, וכך אנו מספקים כוח למערכת החשמל ברכב על ידי גורם חיצוני לרכב שלנו ומאפשרים את פעולת ההתנעה.

כיצד יש לבצע פעולה זו באופן מדוייק? רשאית, יש לדאוג שיהיו ברשותנו כבלים מאיכות טובה. חשוב לרכוש כבלים עבים, בבדיקה וויזואלית ניתן לראות על ידי הסרת כיסוי גומי התפס המשונן בקצה הכבל, את עובי כבל הנחושת הפנימי. חשוב לקנות כבלים בהתאם לסוג הרכב שברשותנו. כבל המסוגל להתניע רכב ממוצע קטן לא בהכרח יעזור ברכב בעל מנוע דיזל או משאית למשל. במידת האפשר רצוי להתייעץ עם חשמלאי רכב או בעל מקצוע בנושא כדי לא לגלות ברגע האמת שהכבלים שברשותנו אינם מתאימים.

אבחון תקלות במצבר

בכמה פעולות פשוטות ניתן לאבחן תקלה במצבר. לחיצה על מתג הפעלת הצופר או הדלקת האורות, אמורים לפעול עם מצבר תקין. כאשר הם פועלים בצורה תקינה הצופר צריך להישמע חזק והאורות צריכים להאיר בעוצמה מלאה. במידה ופעולתם תקינה מכאן נסיק שהתקלה אינה מהמצבר! במידה והצופר נשמע חלש והאורות מעומעמים התקלה נובעת כפי הנראה מן המצבר.

כיצד לטעון מצבר בעזרת כבלים
| 10/2/10